23948sdkhjf

C.C Contractor ombygger banegårdspladsen i Herning

Entreprenøren vinder nyt terminalbyggeri med et projekt, der forskønner Banegårdspladsen og forbedrer forholdene for den kollektive bustrafik.
Tre projekter har været til overvejelse i et bedømmelsesudvalg. Valget er faldet på et projekt fra CC Contractor, som har haft assistance af Kjær & Richter, landskabsarkitekt Rossel's tegnestue og Niras.

Formand for dommerkomiteen, udvalgsformand Finn Stengel Petersen, er glad for vinderprojektet.

- Vi har i nogle år haft et ønske om at forbedre forholdene for den kollektive bustrafik i Herning og samtidig forskønne Banegårdspladsen, som ærlig talt i sin nuværende form kan minde om noget mindre moderne fra Østeuropa. Den nuværende plads giver grimme, trafikale udfordringer, men nu samles busserne i en såkaldt kompaktterminal, hvorfra de kaldes frem, når der er afgang. På den måde forbedrer vi forholdene for både busser og passagerer, sagde Finn Stengel Petersen ved præsentationen af projektet.

- Vi skal huske på, at for mange, mange mennesker er det første møde med Herning det, man ser, når man ankommer med tog eller bus. Nu bliver hele pladsen langt mere flot og overskuelig.

To opgaver
Opgaven med at omdanne Banegårdspladsen består primært af to ting: Der skal bygges et helt nyt terminalanlæg til regional- og bybustrafik i Herning samt opføres en ny terminalbygning med blandt andet ankomsthal, kiosk, billetsalg, toiletter, ventefaciliteter og chaufførfaciliteter.

Den nye terminalbygning bliver placeret i den østlige del af pladsen. Biltrafikken på Banegårdspladsen bliver i fremtiden i høj grad baseret på såkaldte "kiss & ride-pladser", hvor passagerer kan sættes hurtigt af - eller afhentes, selvfølgelig.

Bilerne vil både få indkørsel og udkørsel ved overgangen til Søndergade. Der bliver også plads til 400 overdækkede pladser til cykelparkering.

"Byens tæppe"
Vinderprojektet bruger også begrebet "Byens Tæppe", som er et særligt belægningsmønster i gaden, inspireret af byens tekstilhistorie. Belægningen er både flot og praktisk - den skal nemlig også være med til at dæmpe og regulere bilernes hastighed. Samtidig vil den skabe en tydelig "ledelinje" mellem byen og terminalbygningen.

Prisen er cirka 35 millioner kroner. Herning Kommune bidrager selv med godt 12 millioner, mens resten kommer fra Trafikstyrelsen og bygherren, som selv skal finansiere opførelsen af den nye terminalbygning.

De to øvrige projektforslag i konkurrencen kom fra Kaj Ove Madsen A/S og KPC Herning A/S.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.115