23948sdkhjf

Asfalt skal erstatte skærver i jernbanesporet

Nyt konstruktionsprincip skal sikre en mere effektiv og bæredygtig jernbanedrift.
I takt med, at hastigheden på de danske tog øges, og der kommer flere af dem, bliver slitagen på den skinnebærende konstruktion væsentligt forøget. Dermed øges behovet for vedligehold.

Med projektet "Roads2Rails" ønsker Teknoplogisk Institut, DTU Byg, Atkins Danmark og Arkil at udvikle nye banekonstruktioner af højere kvalitet og med længere levetid, end det er muligt i dag.

Resultatet skal være en jernbane, der er mere fordelagtig, set i et totaløkonomisk perspektiv, skriver DTU i en pressemeddelelse.

I Danmark er jernbaner gennem mere end 100 år blevet konstrueret med spor og sveller, der hviler på et lag af ballastskærver. ”Roads2Rails” skal undersøge mulighederne for på sigt at kunne erstatte ballastlaget med holdbar asfalt, som er specielt udviklet til formålet.

- Med den traditionelle opbygning øges slitagen af ballastskærverne, når skinnerne udsættes for togtrafik med højere hastigheder. Tesen, der arbejdes ud fra, er, at anvendelsen af asfalt i opbygningen vil reducere slitagen på den samlede konstruktion signifikant, forklarer Ole Grann Andersson, faglig leder på Teknologisk Institut.

Hvis der udvikles en asfaltløsning, som kan erstatte ballasten i sporet, vil det give grobund for et nyt marked for den danske asfaltindustri og dermed basis for yderligere danske arbejdspladser, såvel som en teknologisk eksportmulighed.

Succeskriteriet er, at det nyudviklede koncepts fordelagtighed kan fastslås gennem livscyklusbetragtninger (LCA og LCC), så der sikres en mere langtidsholdbar og bæredygtig løsning end den, der benyttes i dag.

Projektet har til hensigt at udvikle en matematisk model til evaluering af nye banekonstruktioners funktion, nedbrydning og sikkerhed, så konsekvenser af forskellige anvendte materialer og opbygninger kan afdækkes. Samtidig skal der udvikles egnede asfalttyper baseret på genbrugsasfalt.

Projektet løber i fire år og har et samlet budget på 9 millioner kroner. Innovationsfonden har bevilliget 6,7 millioner kroner.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079