23948sdkhjf

Istedgades nye asfalt færdig på rekordtid

Renoveringen af Istedgade afsluttes mere end seks måneder før planlagt. Pinselørdag fejres det med fest i gaden.
Der er skåret en ordentlig bid af tidsplanen, når asfaltmaskinerne i næste uge forlader gaden, og fornyelsen af Istedgade mellem Gasværksvej og Enghave Plads kan afsluttes. Det skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

På grund af et mere fleksibelt vejarbejde og en mild vinter kan det færdige resultat indvies seks måneder før det oprindeligt var planlagt. Til glæde for både naboer, butikker og gæsterne i gaden.

- Istedgade har sin helt egen historie og identitet. Derfor fik beboere og lokaludvalg også afgørende indflydelse på gadens indretning. Ønsket var at byliv og fodgængere skulle tilgodeses med brede fortove, mens trygheden for cyklister skulle opnås ved at tvinge bilerne ned i fart. Vi kan allerede nu se, at livet i gaden blomstrer takket være den prioritering,” siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).

Farten ned
Projektet har taget udgangspunkt i respekten for Istedgades identitet og Istedgade som en vigtig og attraktiv handels- og cafegade.
Der er lavet bredere fortove, flere cykelstativer og bedre belysning. Den nyudviklede Istedlampe, der er designet specielt til Istedgade, er hængt op i alle kryds for at sikre, at gaden opleves mere tryg at færdes i.

En anden vigtig faktor har været, at farten kommer ned. Gaden er langt fra kun en færdselsåre, men et sted man krydser uformelt på vej til skole og institution, og et sted man opholder sig og nyder solen. Derfor er der sikret gode og trygge krydsningsmuligheder ved hjælp af hævede flader i alle kryds samt en regulering af hastigheden til 30 km/t.

På den første del at Istedgade, ned mod Hovedbanen, der blev færdig i 2013, har hotellerne allerede vendt sig mere ud mod gaden og har planer om udeservering. Nu er turen kommet til denne del af gaden, og allerede nu mærker Københavns Kommune en stigning i antallet af ansøgninger fra caféer, der bifalder de nye brede fortove og gerne vil have mere udeservering.


Fakta om renoveringen af Istedgade
Istedgade etape 3 går fra Gasværksvej til Flensborggade. Strækning: 700 m. Anlægsperiode august 2014 – maj 2015 (planlagt afslutning dec 2015).
Etape 4 fra Flensborggade til Enghavevej er projekteret og politisk godkendt. Men der er endnu ikke bevilget penge til anlægsarbejdet. Etape 4 forventes at koste ca. 14. mio. kr.
Hver dag kører ca. 5500 cyklister gennem Istedgade.
Der blev ikke etableret cykelstier på Istedgade, bl.a. fordi Istedgade er en smal gade, og det er ikke fysisk muligt at etablere egentlige cykelstier i hele gaden, uden at nedlægge samtlige p-pladser. Dels vil det også stride imod Istedgades særlige egenart, som en gade man krydser uformelt.
93% af københavnerne siger, at det er vigtigt at København har et levende og varieret byliv (Bylivsregnskab 2013). Det imødekommes bl.a. med de brede fortove, hvor der er bedre plads til ophold og udeservering.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095