23948sdkhjf

Første fysiske tegn på fremtidens signaler på fjernbanen

En knap 13 kvadratmeter stor teknikhytte blev den 10. september placeret ved Herfølge Station. Den er første fysiske milepæl i de kommende års udskiftningen af alle signalanlæg på det statslige jernbanenet.
Onsdag den 10. september kunne passagererne på Herfølge Station se det første synlige bevis på, at Banedanmark, efter flere års grundige forberedelser, er kommet i gang med at etablere fremtidens signaler på fjernbanen.

En kran placerede en såkaldt teknikhytte på den første strækning på fjernbanen, hvor det nye fælleseuropæiske signalsystem European Rail Traffic Management System level 2 (ERTMS niveau 2)bliver installeret på strækningen Roskilde-Køge-Næstved.

- Det nye signalsystem for fjernbanen er meget omfattende, selv om det stort set ikke vil kunne ses. De traditionelle signaler vi kender i dag langs jernbanen, erstattes over de kommende år af radiostyrede signaler, som lokomotivføreren får direkte ind i førerrummet. Faktisk bliver det mest synlige netop teknikhytterne, så selvom det nye signalsystem ikke bliver ret synligt med det blotte øje, bliver fordelene til gengæld meget mærkbare for passagererne, siger Morten Søndergaard, programdirektør for Signalprogrammet i Banedanmark.

Første strækning giver viden til det videre arbejde
- Nu går vi planmæssigt i gang med at etablere hele systemet på strækningen mellem Roskilde-Køge -Næstved, som er den første strækning, der får installeret det nye signalsystem på fjernbanen. Vi skal blandt andet installere flere teknikhytter samt mere udstyr i og langs sporene. De erfaringer vi høster fra den første strækning skal analyseres, før vi installerer systemet på de næste strækninger, siger Morten Søndergaard.

Det omfattende arbejde med at udskifte alle signalanlæggene på fjernbanen er færdigt med udgangen af 2021.

Også gang på S-banen
Det er ikke kun fjernbanen, der skal have udskiftet alle signalanlæggene langs banen. Banedanmark er i gang med at udrulle et nyt bybanesystem på S-banen, som bruges i flere europæiske storbyer.

Det omfattende arbejde startede allerede sidste forår, hvor den første strækning på S-banen mellem Hillerød og Jægersborg fik placeret en tilsvarende sikringshytte som den på Herfølge station. Udrulningen er så fremskreden, at Banedanmark er i gang med at afprøve det nye system på strækningen mellem Hillerød og Jægersborg, hvor det forventes, at de røde S-tog kan blive styret af det nye signalsystem med udgangen af 2014.

Herefter udrulles det løbende over de næste par år på alle S-togsstrækningerne, hvor hele det nye signalsystem på S-banen er indfaset med udgangen af 2018.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082