Inwido: Vi har taget markedsandele i Danmark
Trods nedgang i omsætning og indtjening på koncernniveau kan den nordiske vinduesgigant melde om positiv udvikling på flere markeder. I Danmark betegner Inwido 2013 som det bedste år nogensinde.
Alligevel kan CEO Håkan Jeppsson fremhæve flere lyspunkter i det forgangne år, blandt andet i Danmark, hvor Inwido sidst på året markerede sig med overtagelsen af brandet Xframe fra Hansen Group.
- Vi har taget markedsandele i både Danmark og Finland i 2013, og vi opnåede vores bedste resultat nogensinde i begge disse markeder. Året sluttede også bedre end forventet i Sverige, siger han.
Det danske marked har overordnet set udviklet sig negativt, men Inwido har formået at øge sin markedsandel og fastholdt salget på niveau med året før. Den positive udvikling er skabt på privatmarkedet, mens B2B-markedet fortsat betegnes som svagt.
Mere fokus på produktudvikling
I årsrapporten peger Håkan Jeppsson endvidere på, at Inwido, målt på driftsresultat, sluttede 2013 bedre end 2012. Det skyldes ikke mindst, at koncernen har haft succes med at reducere omkostninger og øge effektiviteten. Den indsats vil fortsat være en del af strategien, oplyser han.
- Vi er fortsat forbeholdne omkring den økonomiske situation, om end vi ser positive tegn. Med henblik på 2014 har vi øget vores fokus på udvikling af bedre og mere intelligente produkter, siger Håkan Jeppsson.
De første resultater af Inwidos produktsatsning kunne opleves under Stockholm Furniture & Light Fair tidligere på måneden, hvor virksomheden lancerede nye, intelligente vinduer, døre og skydedøre.
- Dette er blot starten på noget, vi tror, vil blive en stor trend i branchen. Alt i alt ser jeg Inwido som en strømlignet virksomhed med en stærk markedsposition, som er klar til at møde muligheder og udfordringer i det kommende år, slutter Håkan Jeppsson.