23948sdkhjf

400 tons italiensk marmor til fredet Aalborg-bygning

Restaureringen af kunstmuseet Kunsten er et af de største naturstensprojekter af sin karakter i Danmark i mange år.
Næsten tre års restaurering er afsluttet i Aalborg, hvor kunstmuseet Kunsten genåbnede fredag.

Der er efter restaureringen både kommet en ny udstillingssal, nye undervisningslokaler, skulpturparken er blevet renoveret med en ny terrasse og marmoren er blevet udskiftet.

Slots- og Kulturstyrelsen har i forbindelse med udskiftningen af marmoren rådgivet i forhold til at udvælge og finde de sten, der har skullet erstatte den oprindelige marmorbeklædning.

- Når man arbejder med en fredet bygning, skal der gennemføres et omfattende testprogram, før man kan vælge ny marmor. Dette skal sikre, at det marmor, der vælges, kan holde til for eksempel de danske vejforhold, og visuelt er så tæt på det oprindelige som muligt, fortæller arkitekt og stenhugger Mette Marciniak, som har arbejdet på restaureringen og forestået indkøbene af marmor.

Der er blevet indkøbt i alt cirka 400 ton råblokke, hvilket svarer til cirka 3.600 kvadratmeter råplader, og der er dermed tale om en af de største restaureringer af en modernistisk bygning i mange år.

Det valgte marmor er fra et stenbrud ved Carrara i Italien, hvor man finder noget af verdens fineste og hvideste marmor.

- I vores tilfælde skulle vi have en hvid, kold bundfarve med små grå åretegninger, som farvemæssigt matchede den oprindelige marmor. Men for at få stenene stærke nok, har vi på farveskalaen valgt en anelse mørkere nuance, fortæller Mette Marciniak.

Bag den gennemgribende restaurering af museet i Aalborg står et team bestående af Erik Møller Arkitekter, Transform, GHB og Søren Jensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109