23948sdkhjf

Ny perron i Rødby

Banedanmark går i næste uge i gang med at anlægge en midlertidig perron ved spor 20 på Rødby Færge station. Den skal senere bruges i forbindelse med opgraderingen af Ringsted-Femern Banen.
- De forberedende arbejder går allerede i gang i denne uge, mens selve anlægsarbejdet går i gang i næste uge, hvor vi skal grave ud til perronens fundament, lave ledningsarbejder og etablere selve perronen, siger Jens Peter Storck, projektleder i Banedanmark.

Af hensyn til togtrafikken til og fra Tyskland etableres der en midlertidig perron på Rødby Færge station, som skal fungere som endestation, når jernbanen fra Rødby Færge mod Orehoved helt eller delvist bliver spærret i forbindelse med opgraderingen. Der vil i perioder mellem 2017-2019 være længere sporspærringer på Lolland og Falster, når Banedanmark ad flere omgange skal opgradere broer på strækningerne.

Tages ud af drift i 2019
Når perronen er klar til brug, vil det gøre infrastrukturen ved Rødby Færge station markant bedre, da tog til og fra færgerne fremover kan benytte sig af to spor - spor 19 og spor 20.
Perronen bliver lagt på den vestlige side af spor 20, hvilket vil minere afstanden fra perronen til busholdepladsen, hvor togbusserne vil holde, når der er spærringer.

Den midlertidige perron vil blive taget ud af drift i slutningen af 2019, når Banedanmark etablerer nye signaler på strækningen.

Ringsted-Femern Banen er et af Banedanmarks store anlægsprojekter, der leder frem til den kommende faste forbindelse over Femern Bælt. Når banen står klar i 2021 vil det være muligt at køre 200 km/t. mod de nuværende 120/160 km/t.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078