Metodeskift forsinker metrotrappe
Den nye metrotrappe, der skal forbinde Frederiksborggade med passagertunnelen under Nørre Vold, bliver forsinket i forhold til den oprindelige tidsplan og forventes først klar i forsommeren 2015.
Fra start af var der valgt at bruge en bestemt arbejdsmetode (jet-grouting), hvor jord erstattes med specialbeton. I 16 meters dybde var der imidlertid et lerlag, der bevirkede, at betonblandingen blev for porøs, hvorfor der ikke kunne støbes en tilstrækkelig stærk bundplade til at modstå presset fra grundvandet.
- Vi er i stedet gået over til en alternativ frysemetode, hvor jorden fryses ned til minus 21 grader i 16 meters dybde. Nedfrysningen stabiliserer jorden og sikrer, at der ikke strømmer vand ind, når vi graver under grundvandsspejlet, forklarer Niels Andersen.
Forsinkelsen af metrotrappen får ingen betydning for tidsplanen for ombygningen af Nørreport Station. Den nye plads indvies fortsat officielt i starten af januar.