23948sdkhjf

Metodeskift forsinker metrotrappe

Den nye metrotrappe, der skal forbinde Frederiksborggade med passagertunnelen under Nørre Vold, bliver forsinket i forhold til den oprindelige tidsplan og forventes først klar i forsommeren 2015.
- Vi forventer, at trappen bliver færdig i løbet af forsommeren 2015. Der har desværre været nødvendigt helt at skifte den tekniske metode pga. udfordringer med håndtering af et lerlag i 16 meters dybde under Frederiksborggade. Og det har forsinket projektet, fortæller Banedanmarks projektchef Niels Andersen.

Fra start af var der valgt at bruge en bestemt arbejdsmetode (jet-grouting), hvor jord erstattes med specialbeton. I 16 meters dybde var der imidlertid et lerlag, der bevirkede, at betonblandingen blev for porøs, hvorfor der ikke kunne støbes en tilstrækkelig stærk bundplade til at modstå presset fra grundvandet.

- Vi er i stedet gået over til en alternativ frysemetode, hvor jorden fryses ned til minus 21 grader i 16 meters dybde. Nedfrysningen stabiliserer jorden og sikrer, at der ikke strømmer vand ind, når vi graver under grundvandsspejlet, forklarer Niels Andersen.

Forsinkelsen af metrotrappen får ingen betydning for tidsplanen for ombygningen af Nørreport Station. Den nye plads indvies fortsat officielt i starten af januar.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109