Fik over 300 millioner kroner: Nu skal rådgiveren findes
Kort før sommerferien meddelte Transportministeriet, at der var landet en aftale om EU-støtte på 319 mio. kr. til overhalingsspor på Kalvebod i København.
Nu er A/S Øresund på banen med et udbud af rådgiveraftaler til jernbanesporet. Det viser data fra Projektagenten, Licitationens søsterportal til overvågning af udbud og projekter.
Overhalingssporet skal gøre det lettere at komme frem mellem København Syd Station og Ørestad, og beskrives også som vigtigt for at kunne håndtere det forventede øgede antal godstog med den kommende Femern Bælt-forbindelse.
Rådgivningsydelserne, som A/S Øresund vil købe i denne fase af projektet, er opdelt i to delprojekter. De er fordelt på to rådgiverkontrakter med én rådgiver.
Både total- og hovedentreprise
Delprojekt 1 omfatter teknisk rådgivning forud for en totalentreprise vedrørende konstruktioner og anlæg, mens Delprojekt 2 er totalrådgivning til hovedentreprise vedrørende spor og kørestrøm.
Kontrakten ventes ifølge udbudsmaterialet at løbe op i 20 mio. kr., og interesserede rådgivere har frist til at indgive tilbud frem til 2. september 2024.
Formålet med projektet er at etablere et anlæg bestående af to overhalingsspor til godstog mellem Kalvebod og Ny Ellebjerg Løsningen, så der reelt kommer til at være fire spor på strækningen.
Som option medtages også en vendesporsløsning, hvor der yderligere etableres to ekstra sporskifter samt en køremandsbro, så det vil være muligt for tog fra Sverige at vende inden de når til København H.
Baggrunden for baneplanerne er, at Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har besluttet, at der skal anlægges overhalingsspor ved Kalvebod. Med infrastrukturaftalen blev der afsat 362,0 mio. kr. (2023-priser) til anlæg af overhalingssporet plus 326,2 mio. kr. til et vendespor ved Københavns Lufthavn Station.