23948sdkhjf

Ombygning ved Øresundsbroen

Betalingsanlægget på broen får nye, dynamiske fartdæmpere. Ombygningen starter i denne uge og varer nogle uger frem.
Siden marts har der været ombygningsarbejde i Øresundsbroens betalingsanlæg. Indtil nu har man arbejdet med at forstærke barriererne omkring betalingsbåsene. Nu udvides ombygningen, idet arbejdet med at installere dynamiske fartdæmpere begynder.

Fartdæmperne fremstilles af firmaet Edeva og fungerer ved, at en radar ved siden af vejen registrerer bilens hastighed. Hvis bilen kører for hurtigt, åbnes en lille lem i vejen. Dermed opstår der en kant på nogle centimeter, som i praksis virker som en traditionel fartdæmper.

200.000 køer for hurtigt
Øresundsbro Konsortiet håber, at de dynamiske fartdæmpere kan løse problemet med hastighedsoverskridelser i betalingsanlægget. I 2013 kørte 4 procent af bilerne, som betalte med bizz, hurtigere end 40 km/t, hvor højeste tilladte hastighed er 30 km/t.

- 4 procent lyder måske ikke af meget, men man skal tænke på, at omkring 5 millioner biler om året kører gennem banerne med bizz. Det bliver næsten 200.000, som kører for hurtigt, konstaterer Håkan Kiendl, afdelingschef for betalingsanlægget hos Øresundsbro Konsortiet.

For trafikanerne, som passerer betalingsanlægget, vil ombygningsarbejdet medføre, at et antal baner er lukket – som regel to baner ad gangen, i enkelte tilfælde flere. Forskellige baner vil være lukket på forskellige dage. Antallet af lukkede baner tilpasses så vidt muligt trafikken, så færrest baner er lukket, når trafikken er tættest i myldretiden.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078