23948sdkhjf

Idékonkurrence skal give Kødbyen nyt blod

En ny idékonkurrence skal finde de bedste bud på, hvordan Københavns gamle slagtehaller bliver til byens nye turistattraktion.
Efter succes med at indhente idéer og inspiration fra studerende i forbindelse med salget af to kirker på Nørrebro i København har erhvervsmæglerfirmaet Colliers International Danmark nu valgt at udskriver en årlig tværfaglig idékonkurrence for studerende på alle landets uddannelsesinstitutioner.

Emnet er i år, hvordan Kødbyen kan blive Københavns fedeste bydel og turistattraktion.

De bedste forslag udvælges af en dommerkomité bestående af Louis Becker, direktør og partner i Henning Larsen Architects, Pia Allerslev, kultur- og fritidsborgmester i Københavns Kommune, Christian Have, kreativ direktør og indehaver af Have Kommunikation, og Peter Lassen, direktør i Colliers. Dommerne råder over et præmiebudget på op til 75.000 kr.

- Det er en god idé at stille spørgsmål, der er åbne. I et byudviklingsprojekt som dette, kan der være mange, der kan bidrage værdifuldt til processen. Vi skal søge mangfoldigheden i svarene og dyrke tværfagligheden, siger Louis Becker, Henning Larsen Architects.

Konkurrencen Colliers Award er skyde officielt i gan. Tilmelding til konkurrencen kan ske frem til den 18. oktober 2013. Forslagene skal afleveres den 29. november 2013.

Område med uudnyttet potentiale
Med konkurrencen ønsker Colliers at bringe fremtidens beslutningstagere sammen med nutidens og skabe rammerne for et helt nyt syn på fremtidens byudvikling og udvikling af erhvervsejendomme.

- Awarden muliggør også nye netværk og partnerskaber og sikrer en innovativ udviklingsproces, siger Christian Have.

Kødbyen var oprindeligt Københavns slagtehaller, men har i det sidste årti sammen med resten af Vesterbro gennemgået en transformation og er blomstret op som et særligt kulturelt engageret kvarter.

- Med sin centrale placering, særprægede arkitektur og lokale historie, rummer Den Brune og Den Hvide Kødby et stort uudnyttet potentiale. Konkurrencen skulle gerne bidrage til at give svaret på, hvad der skal til, for at Kødbyen kan tiltrække besøgende fra nær og fjern, som det eksempelvis er lykkedes i Barcelonas gamle tyrefægtningsarena og slagtehaller, siger initiativtageren til konkurrencen, Peter Lassen fra Colliers.

Uhæmmet af restriktioner
I forslagene skal der være grundlag for en helhedsløsning, hvor nøgleordene er bæredygtighed, mangfoldighed og nytænkning.

Hovedparten af Den Hvide Kødby er fredet af Kulturarvsstyrelsen, men det skal de unge se bort fra i konkurrencen. De studerende får dermed mulighed for at tænke ud af boksen.

- Vi finder det særligt interessant at høre, hvad de unge studerende har at sige, da de ikke behøver at tage hensyn til, hvad der umiddelbart er realistisk eller økonomisk forsvarligt, siger Peter Lassen.

- Vi har valgt at lave konkurrencen tværfaglig, fordi vi alle skal blive bedre til at arbejde sammen på tværs af brancher, og et vigtigt element i konkurrencen er derfor, at konkurrencedeltagerne får en forståelse af, hvordan forskellige kvalifikationer kan bidrage til udarbejdelsen af et gennemtænkt produkt, siger Peter Lassen videre.

Vinderne af konkurrencen offentliggøres ved en konference i januar 2014.

Læs mere om: Colliers Award og tilmelding.

Vigtige datoer i Colliers Award:
Tirsdag den 1. oktober 2013: Symposium/Debataften omkring Kødbyens udfordringer og muligheder.
Tirsdag 8. oktober og torsdag 10. oktober: Rundvisning i Kødbyen for tilmeldte og potentielle deltagere i konkurrencen.
Fredag 29. november: Deadline for registrering.
Onsdag 4. december: Afleveringsfrist
Januar 2014: Konference og offentliggørelse af vinderne. Tid og sted er endnu ikke fastlagt. Programmet er under udarbejdelse.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078