23948sdkhjf

Dårligt image spænder ben for byggemarkederne

Branchen har mere end svært ved at tiltrække de unge, som hellere vil arbejde i tøj-, sports- og kosmetikbutikker.
Medierne har i de seneste år beskrevet manglen på praktikpladser og uddannelsesstillinger til de unge. Men byggecentrene oplever den modsatte situation. De har ledige praktikpladser, men mangler kvalificerede ansøgere.

Årsagen er, at branchen ikke fremstår attraktiv nok over for de unge, viser en undersøgelse foretaget af Instituttet for Opinionsanalyse på vegne af Danske Byggecentre.

- Branchen har et omfattende imageproblem blandt unge. De unge vil hellere arbejde i tøj-, sports- og kosmetikbutikker. Det betyder, at over halvdelen af vores medlemmer er utilfredse med mængden af ansøgninger, når de slår nye elevstillinger op, siger Palle Thomsen, adm. direktør for Danske Byggecentre.

Imageproblemerne kan de unge nikke genkendende til. Næsten ni ud af ti (87 pct.) af branchens egne elever mener således, at der er behov for kampagner, som kan gøre branchen mere attraktiv over for de unge.

Forkert billede af jobbet
Det billede, de unge har af branchen, stemmer ikke overens med, hvordan eleverne hos de danske byggecentre oplever branchen. Hvor eleverne i HG, HHX og 10. klasse betegner branchen med negative ord som ” hårdt, beskidt og kedeligt arbejde ”, så beskriver branchens egne elever jobbet som ” udfordrende ” med ” afvekslende arbejdsopgaver og gode karrieremuligheder ”.

- Mange tror, at det at arbejde i en trælast handler om at bære rundt på træ, men det er langt fra tilfældet. Jeg har et stort ansvar og taler med leverandører og rådgiver både professionelle håndværkere og private kunder. Jeg er færdiguddannet, og kan nu fortsætte her eller blive konsulent hos en af leverandørerne, så der er også gode karrieremuligheder, siger Jakob S. Jensen, der er sælger hos Davidsen A/S. Han vandt sidste år FUT-Fagprøveprisen for sin opgave om solceller og udbredelsen af disse.

Ifølge undersøgelsen oplever branchens elever, at deres venner har haft svært ved at forstå, at man har valgt at få elevplads i et byggecenter. De tror fejlagtigt, at det at arbejde i et byggecenter handler om at slæbe træ eller fylde varer på hylderne, viser undersøgelsen.

Nemt at skaffe praktikplads
Mens respondenterne tror, at det er svært at skaffe en elevplads i branchen, så siger branchens egne elever, at de har fundet det nemt.

- Branchens egne elever er meget tilfredse med uddannelsen og branchen. De unge er især glade for de mange muligheder, de har for at gøre karriere. De har et højt ambitionsniveau, og 64 pct. ønsker at opnå en lederstilling. Blandt dem forventer to ud af tre at få en lederstilling inden for fem år efter afsluttet elevuddannelse, fortsætter Palle Thomsen.

Det anslås, at der er ca. 500 elever i branchen, mens der årligt optages op til 300 elever. I dag har 53 pct. af branchens medlemmer elever. Tal fra Undervisningsministeriet viser, at der var 9.664 praktiksøgende elever på erhvervsskolerne i december 2012. For at tiltrække flere elever skal branchen gøres mere attraktiv. Derfor kører Danske Byggecentre i øjeblikket en imagekampagne, som skal vende udviklingen i en positiv retning.

Om undersøgelsen
Den kvantitative analyse er foretaget af IFO – Instituttet for Opinionsanalyse A/S – på vegne af Brancheforeningen Danske Byggecentre i 2012 blandt 1.383 elever fra HG (76 pct.), HHX (7 pct.) og folkeskolens 10. klasse (17 pct.). Der er ligeledes foretaget 74 webbaserede interviews med nuværende elever samt en webbaseret undersøgelse blandt branchens medlemmer med 103 besvarelser.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095