23948sdkhjf

Ny opfindelse skal ud på danske byggepladser

Efter en vellykket introduktion i Norge er to danske brødre nu klar til at lancere deres prisbelønnede byggesystem på markedet herhjemme.
Ineffektivt med irriterende gentagelser og dårlige arbejdsstillinger, der generelt var hårde ved kroppen. Sådan oplevede Niels Dollerup monteringen af gipsvægge, da han arbejdede som tømrer.

Netop kroppen voldte problemer, så han ikke kunne fortsætte i tømrerfaget. Derfor valgte han at tage springet tilbage til skolebænken for at læse civilingeniør via universitetets særlige adgangskursus, der fungerer som populært springbræt for håndværkeruddannede med ingeniørambitioner.

Den nye retning viste sig at være det helt rigtige for Niels Dollerup, og under studierne havde han stor nytte af den praktiske viden ude fra byggepladserne, når teorien skulle omsættes til gode løsninger.

- På 5. semester analyserede vi innovationen inden for byggeriet, og konkluderede at byggeindustrien er en af de mindst innovative industrier i DK. Det satte gang i overvejelserne, om jeg ikke kunne optimere nogle af de processer, jeg selv havde været igennem på byggepladserne, erindrer Niels Dollerup.

Ikke en dans på roser
Niels Dollerups løsning til lettere opsætning af gipsvægge med et kliksystem fik et vigtigt skulderklap i 2010, da han og forretningspartneren, broren Kristian Dollerup, blev opmærksomme på de danske universiteters iværksætterkonkurrence Venture Cup. Brødrene vandt start up-konkurrencen i kategorien ”Applied Technology” (anvendt teknologi), og det gav en masse positiv eksponering og interesse fra samarbejdspartnere og potentielle investorer.

- Venture Cup-prisen har været et godt stempel at have bagefter. Det er et logo, som de kender godt i industrien, siger Niels Dollerup, som har titel af udviklingschef i brødrenes selskab ZAK-IT Systems. Kristian Dollerup, cand.merc. i international forretningsudvikling, er direktør.

Trods hæderen i Venture Cup var det i starten svært at overbevise folk i branchen om konceptets potentiale. Rundt om i udviklingsafdelingerne havde man svært ved at relatere til de praktiske problemstillinger, der rent faktisk er i processen, og hvor stor en fordel systemet i praksis giver på byggepladsen – til trods for adskillige filmede tests og anden dokumentation. Derfor har det taget væsentligt længere tid at komme frem til markedet, end den originale forretningsplan lagde op til. Det har krævet og kræver stadig meget hårdt arbejde og vedholdenhed, så de fleste feriedage går med forretningsrejser og salgsmøder.

- Hvis man vil opbygge sin egen virksomhed og gå ind på et etableret marked, må man gøre sig klart, at man ikke kommer sovende til noget - der skal kæmpes benhårdt. Det kan ikke hjælpe noget at sidde og fundere over de bump og nederlag, der er på vejen – det handler i stedet om at holde fokus på målet og arbejde frem imod den næste sejr, siger Kristian Dollerup.

Arbejder dag og nat
Samtidig er det vigtigt og nødvendigt, at der træffes aftaler med familien, da man med den deltidsmodel, som brødrene har valgt i den indledende fase, er under et konstant arbejds- og præstationspres. Det har nogle omkostninger, og det har krævet en meget tålmodig, overbærende og forstående familie og nærmeste vennekreds.

Niels Dollerups daglige arbejde foregår på Aalborg Universitet i Esbjerg, hvor han er i gang med et ph.d.-forskningsprojekt inden for optimering af betonkonstruktioner, mens Kristian Dollerup arbejder som strategi- og forretningsudvikler for det internationale cementfirma Holcim.

- Vi har stort set arbejdet nat og dag de seneste tre år. Når man er en lille IP-baseret virksomhed, må man klare mange opgaver på egen hånd, da vi ikke har pengene til at købe marketing, eksperthjælp og rådgivning, siger Niels Dollerup.

Norsk succes giver tro på tingene
Resultatet af det hårde arbejde er begyndt at vise sig. Status er nu, at to patenter ligger til international godkendelse, mens lanceringen af skinnesystemet er i gang i Skandinavien. Brødrene lancerede i samarbejde med partneren EuroProfil systemet på det norske marked i sommeren 2012, og erfaringer fra byggepladserne i Oslo-området har været overbevisende. Det vigtigste succes-kriterium har vist sig at være at få firmaerne til at prøve systemet. Når de har det i hånden, bliver de ifølge tilbagemeldingerne fra EuroProfils ledelse og sælgere overbevist.

- Vi har fået en fantastisk respons, og har aldrig oplevet at kunderne har været så hurtige og positive over for et nyt produkt før. Så vi tror meget på systemet, og det passer perfekt i vores strategi, hvor vi har stort fokus på bedre sikkerhed og ergonomi, siger Reidar Mjelde, administrerende direktør i EuroProfil AS.

I et konkret eksempel med et stort studieboligprojekt med opførelse af 360 lejligheder har det norske byggefirma Noveta anslået, at det sparede 50 procent på vægopsætningen ved at bruge Dollerup-brødrenes løsning, og samtidig blev de ansattes arbejdsforhold forbedret.

Baseret på de norske reaktioner har brødrene Dollerup, EuroProfil i Norge og Sverige samt Europrofils danske moderselskab, Ib Andresen Industri A/S i Langeskov, investeret yderligere i udvikling af produkterne og gjort klar til lancering i Sverige og Finland her i foråret. Danmark følger efter med en ny samarbejdspartner om kort tid.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094