23948sdkhjf

Nye skinner koster 800 millioner: Formand klar til at give grønt lys

Udbud af nye skinner til Østbanen vil belaste Region Sjællands budgetter med flere hundrede millioner mere, end man havde regnet med fra start

De knap 1 mio. årligt rejsende på Østbanen kan endelig skimte nye skinner til den nedslidte, østsjællandske lokalbane.

Efter flere års tilløb og tovtrækkerier er Region Sjællands udbud af ved at nå i mål. Den samlede pris, som Region Sjælland skal betale for skinnerenoveringen, løber op i 798 mio. kr.

Det skriver Sjællandske Nyheder.

Det er noget mere end de 510 mio. kr., man oprindelig havde forudset en skinnerenovering ville koste, inden inflationen tog fat i 2021. 

Det er dog samtidig mindre end de 1,1 mia. kr., som det første udbud af en skinnerenovering kostede.

Derfor vil regionsrådsformand Heino Knudsen (S) da også anbefale regionsrådet at stemme ja til resultatet af udbuddet.

– VI er alle sammen trætte af, at det her blev langt dyrere, end vi oprindeligt forventede. Men det er trods alt billigere end det sidste udbud. Og vi skal simpelthen have renoveret banen. Vi har op imod en mio. pendlere på Østbanen om året, så det er simpelthen en nødvendighed med nye skinner, siger Heino Knudsen til SN.dk.

Kan være klar om halvandet år

Sporrenoveringen er på dagsordenen på det næste møde i forretningsudvalget i Region Sjælland. 

Fra dagsordenen fremgår det, at den - fortsat unavngivne - tilbudsgiver kan have sporrenoveringen gennemført sommeren 2024. Den fulde drift på Østbanen forventes derfor at kunne igangsættes august 2024.

Region Sjællands lokalbaner fik i den statslige Infrastrukturplan 2035 øremærket 416 mio. kr. til investeringer. Heraf 255 mio. kr. til renovering af Østbanen og de resterende 161 mio. kr. til øvrige andre bane- og materielinvesteringer i Region Sjælland.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11