23948sdkhjf

Klumme: Ny ydelsesbeskrivelse for byggeri og planlægning på gaden

Især BIM-projektering har været i fokus for arbejdet med den netop reviderede 2012-udgave af Byggeri og Planlægning.
Klumme af Preben Dahl, chefjurist, Danske Arkitektvirksomheder

Danske ARK og FRI stiller forskellige ydelsesbeskrivelser til rådighed for branchen. Den hyppigst anvendte er Byggeri og Planlægning, som organisationerne netop har udsendt i en revideret 2012-udgave.

Revisionen forholder sig især til forhold omkring leverandørprojektering, bæredygtighed og tilgængelighed. Derudover har de to organisationer især haft fokus på at tilpasse ydelsesbeskrivelsen til den udvikling, som ny teknologi medfører især vedrørende BIM-projekteringsværktøjer.

Opgaven har således været at sikre, at ydelsesbeskrivelsen er anvendelig såvel til traditionelle arbejdsmetoder som til BIM-projektering, samt sikre at den ikke favoriserer en enkelt metode.

Malplaceret kritik
Danske ARK og FRI har valgt at fastholde den traditionelle faseinddeling, fordi vi mener, at det – i hvert fald i et par år endnu – fortsat vil være i rådgivernes og bygherrernes interesse med en genkendelig referenceramme for parterne, og fordi BIM-projektering sagtens lader sig gennemføre indenfor disse rammer.

Undervejs i revisionsarbejdet er den nye ydelsesbeskrivelse blevet kritiseret for ikke at være innovativ nok. Organisationerne er blevet kritiseret for krampagtigt at holde fast i en forældet arbejdsform. Denne kritik er malplaceret.

En ydelsesbeskrivelse er et kontraktdokument med bred anvendelighed. Den må ikke begrænse de enkelte rådgivere eller bygherrers metodefrihed. En ydelsesbeskrivelse skal ikke være innovationsdrivende, men skal udelukkende bidrage til at parterne indgår klare og letforståelige aftaler således at konflikter undgås.

Paraply for alle samarbejdsformer
Med den kompleksitet og variation i digitale værktøjer som findes i dag, kan ydelsesbeskrivelsen ikke lægge sig fast på en bestemt måde at gøre tingene på. Ydelsesbeskrivelsen er nødt til at være en paraply, som omfatter alle samarbejdsformer.

Vælger man BIM-projektering som værktøj kan ydelsesbeskrivelsen anvendes, men da BIM-projektering forudsætter en række individuelle beslutninger og forskellige systemer, er rådgivere og bygherrer stadig nødt til at lave en konkret aftale herom, en såkaldt IKT-aftale, som rummer de særlige aftalevilkår for BIM-projektering, herunder også anvendelsen af IDM’er (Information Delivery Manual).

Udviklingen går hurtigt og denne ydelsesbeskrivelse vil sikkert også have en begrænset levetid, men indtil videre håber vi at byggeriets parter vil tage godt imod den nye ydelsesbeskrivelse, som nu ligger på vores hjemmeside sammen med en vejledning om digital projektering. Se www.danskeark.dk .
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141