23948sdkhjf

Problemer med sjællandske tog fortsætter ind i 2025

Opdatering af signalsystem skulle have været klar i august, men står nu først færdig i første halvår af 2025

Sjællandske pendlere skal forberede sig på forsinkelser og aflysninger af tog et stykke ind i 2025.

Det skriver Ingeniøren.

Opdateringen af det nye signal- og trafikstyringssystem ERTMS er nemlig forsinket og står først færdig i løbet af første halvår af 2025.

Det fremgår ifølge mediet af en ny statusrapport for udrulningen af det nye signalsystem fra Banedanmark.

Opdateringen skulle have været klar i august i år.

Uden opdateringen skal en stor del af trafikplanlægningen udføres manuelt.

Det gamle signalsystem stammer er analogt og stammer fra midten af 1900-tallet.

Signalprogrammet "er det første af sin art i Europa", oplyser selskabet Alstom, der står bag leverancen af udstyret til jernbanerne, i en skriftlig kommentar til Ingeniøren.

- Det er en komplet national udskiftning langs sporet og i togene, og det er et komplekst projekt med mange førstegangsleverancer. Vi arbejder tæt sammen med Banedanmark og operatørerne for at nå vores milepæle og sikre leverancerne.

Selskabet afviser at kommentere forsinkelsen af opdateringen.

I en mail til Ritzau skriver Banedanmark, at forsinkelsen af softwareleverancen fra leverandøren på nuværende tidspunkt ikke har "direkte konsekvenser for passagererne".

- Banedanmark har været opmærksomme på leverandørens udfordringer og anbefalede derfor en immunisering af Nordvestbanen, Roskilde-Kalundborg, således at den kan elektrificeres som planlagt, lyder det.

En immunisering betyder, at man gør de gamle signaler, der stammer fra midten af 1900-tallet, klar til at kunne håndtere kørestrømmen.

Immuniseringen sikrer, at elektrificeringen kan finde sted, så signalerne ikke brænder sammen.

- Softwarepakken skal være på plads, inden næste strækning ibrugtages med det nye signalsystem i 2026, skriver Banedanmark videre.

Den næste strækning, der skal benytte det nye signalsystem, ventes at være Nordvestbanen, der går mellem Roskilde, Holbæk og Kalundborg.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063