23948sdkhjf

Nicheproduktion er vejen frem for Meinertz

Radiatorproducenten baserer sin strategi på eksklusivt design, og det har sikret den østjyske virksomhed adgang til en række prestigefyldte byggerier i både Europa og USA. Nu er kursen sat mod vækst.
Efter tre år med underskud skal der plus på bundlinjen hos radiatorproducenten Meinertz i 2009. For 35-årige Søren Clausen - der er nyudnævnte direktør i foretagendet - er målsætningen en vækst på 20 %, og den skal hentes hjem i udlandet.

Meinertz har i dag en eksportandel på 40 % af den samlede omsætning, men i 2006 - hvor den nuværende direktør var eksportansvarlig - udgjorde eksporten 65 %, og dér skal den altså nu op igen:

- Et af mine mål er at bringe eksportandelen tilbage på 65 % som for to-tre år siden. Det, mener vi, er realistisk med det vækstgrundlag, vi har i dag. Samtidig har vi styrket salgsorganisationen, siger Søren Clausen til Børsen.

Han fortæller, at virksomheden allerede har sikret sig 1/3 af det budgetterede salg for indeværende år, og efter flere nyansættelser er medarbejderstaben nu oppe på 32.

Et år bagud
Et vækstmål på 20 % kan for mange lyde en kende ambitiøst i disse tider, hvor aktiviteten i byggesektoren er på lavpunktet.

For Meinertz er forretningen imidlertid skruet sådan sammen, at man reelt er ’et år bagud’ - forstået på den måde, at der kan gå op til et år fra et projekts fødsel til Meinertz’ levering af materialer. Derfor er Søren Clausen også mest spændt på udviklingen i 2010:

- Hvis arkitekterne ikke får noget at lave i andet halvår i år, vil jeg nok se lidt mere mørkt på 2010. Omvendt giver vi den gas nu med hensyn til ordrer på nye markeder i Schweiz og Frankrig. Så jeg tror på, at vi kan arbejde os ud af det, lyder det optimistisk fra direktøren.

Skræddersyede løsninger
Optimismen finder han i, at den internationale byggebranche i stigende grad er begyndt at få øjnene op for Skanderborg-virksomhedens kvaliteter.

På referencelisten står blandt andet leverancer til New York Times og flere spektakulære byggerier i Tyskland, og netop nu er Meinertz ved at få en københavnsk ordre på omkring 6 mio. kroner i hus.

Søren Clausen peger selv på, at det er den projektorienterede strategi med udvikling af skræddersyede løsninger, der giver bonus:

- Vi er i fuld gang med at markedsføre og brande os på en helt ny måde. I modsætning til de store radiatorproducenter, der går efter volumen, er vi en nichespiller, siger han.

Meinertz overtog i maj sidste år Danfoss' produktion af de såkaldte Convec Klimapaneler.

Kilde: Børsen

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094