23948sdkhjf

Håndværkere slipper for fartskriveren

Minister ændrer praksis i forhold til den såkaldte 'håndværkerregel'.

En lang række håndværkere kan slippe for at installere fartskrivere i deres varebiler. Det er konsekvensen af, at Danmark nu ændrer praksis i forhold til fortolkningen af den såkaldte 'håndværkerregel'.

Det vækker glæde i Håndværksrådet, der har påpeget det problematiske i, at regler fra transportbranchen utilsigtet har ramt håndværkere og påført dem bøvl og udgifter.

- Det er glædeligt, at ministeren følger vores forslag. En række medlemsvirksomheder lige fra anlægsgartnere til automekanikere har oplevet, at de pludseligt fik pligt til at installere fartskrivere for at kunne varetage deres normale opgaver, siger adm. direktør Ane Buch.

Håndværkere ramt af regel fra transportsektor

Problemet har eksisteret siden 2013, fordi en EU-forordning målrettet transportbranchen bliver håndhævet unødvendigt strengt i dansk lovgivning – langt strengere end i vores nabolande Tyskland og Sverige. Det betyder, at helt almindelige virksomheder er blevet pålagt udgifter til installering af fartskriveren.

Desuden har håndværkere fået bøder, når de uforvarende har brudt køre/hviletidsreglerne. Både over for ministeren, i Virksomhedsforum for enklere regler og i Implementeringsrådet har Håndværksrådet derfor argumenteret for en lempeligere fortolkning af forordningen, som man fx ser i Sverige og Tyskland.

- Man må ærgre sig over, at forordningen blev fortolket så strengt. Men det er positivt, at fornuften nu har rådet, og at ministeriet har været til at råbe op. Vi ser nu frem til, at Færdselsstyrelsen hurtigt får udarbejdet en korrekt fortolkning af ”håndværkerreglen”, så vores medlemsvirksomheder bliver mødt med mindre restriktive regler for transport af deres materialer, siger Ane Buch.

Sagen kort

Håndværkere kan i dag blive tvunget til at installere fartskriver i varebilen, selvom de holder sig under end 100 km. fra virksomhedens adresse, hvis den samlede vægt (varevogn og trailer) overstiger 3500 kilo.

 Håndværksrådet kontaktede Justitsministeriet med sagen i 2014 og lagde samme år problemet frem i Virksomhedsforum for enklere regler, hvor Håndværksrådet repræsenterer små og mellemstore virksomheder. Desuden kontaktede Håndværksrådet i januar Implementeringsrådet og pegede på det skadelige i den strenge danske håndhævelse.

 I april pegede Implementeringsrådet derfor på, at de danske myndigheders fortolkning af EU-forordningen om køre/hviletidsregler er unødigt restriktiv, hvilket også er bekræftet af EU-Kommissionen. Fredag meddelte erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen, at man nu vil følge Håndværksrådets opfordring, og at Færdselsstyrelsen arbejder på en korrekt fortolkning.

 (Kilde: Håndværksrådet)

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079