23948sdkhjf

50.000 teglsten skal pryde metrostationer

Fischer har sikret sig en markant dansk reference på sit innovative ophængningssystem.
Et helt særligt syn vil møde Cityringens mange tusinde passagerer, når de bevæger sig fra overfladen og ned til sporene mange meter under jorden.

Det ligner og føles som en mur, men skinnet bedrager. For der er hverken brugt mørtel eller synlige skruer og bolte på væggene i de fire kommende metrostationer, som netop nu er ved at blive færdiggjort.

Metro-projekt giver henvendelser
Ophængningssystemet ACT er udviklet af Fischer-koncernen og bliver brugt på projekter over hele verden til at befæste teglsten, natursten, mursten og facadeplader på eksempelvis beton.

Særligt i Qatar, Kina og Kuwait bruges løsningen flittigt på store byggerier med den nødvendige volumen og økonomi. Københavns metro er Fischers første store projekt i Skandinavien.

- Omsætningen er voksende i Danmark, og efter ordren fra Cityringen har vi fået flere henvendelser fra arkitekter og entreprenører. Metro-byggeriet sætter fodspor, og vi håber, at der en gang imellem vil komme nogle arkitekter i metrostationerne, som forelsker sig i både resultatet og teknikken bag, siger Ulrik Nielsen, der er salgschef for projekter hos Fischer i Danmark.

ACT er et såkaldt undercut-system. Det betyder, at en speciel maskine borer ind i stenene fra bagsiden, hvorefter en selvudvidende bolt bliver ført ind i stenen. Bolten er fastgjort til en aluminiumsskinne, og derfor kan stenene sidde meget tæt sammen, så ingen kan se beslagene bagved.

Effektivt samarbejde
De 50.000 naturteglsten fordeles på i alt fire kommende metrostationer i København. Aksel Møllers Have, Nørrebros Runddel, Nuuks Plads og Enghave Plads.

Hos hovedentreprenøren MT Højgaard, der er ansvarlig for en stor del af byggeriet af metrostationerne, glæder de sig over valget af ACT og naturtegl, som snart helt vil skjule den grå beton på Aksel Møllers Have.

- Jeg tror ikke, at naturtegl nogensinde er blevet hængt op på denne måde. Ophængningen er fuldstændig skjult, og det ser virkelig godt ud. Stenene er håndlavede og varierer meget. Det giver væggene et flot udtryk, siger Roland Poulsen, der er entrepriseleder hos MT Højgaard.

Erfaringerne med ACT-systemet i Norden er begrænsede, og derfor har byggefasen på de kommende metrostationer krævet et effektivt samarbejde mellem MT Højgaard, Fischer i Danmark og underentreprenøren Londero Mosaik, som i øjeblikket har 20 mand gående på metrostationerne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079