23948sdkhjf

Generationsskifte giver nye muligheder hos nordjysk kølevirksomhed

Digitalisering af de interne processer og ledelsesudvikling er sat i fokus hos Kølemadsen i Hirtshals, hvor et glidende generationsskifte sidste år gjorde Jens Lund Madsen til eneejer.
Fra en kølemontre til lagkager hos bageren til et tonstungt køleanlæg i en fiskefabrik, som kan køre 30–40 tons fisk igennem i døgnet.

Det er spændvidden hos Kølemadsen på Hirtshals Havn, som siden 1969 har arbejdet med køle- og fryseanlæg både til fiskeskibe, tankskibe og landanlæg i alle størrelser og typer.

Sidste år afsluttede virksomheden et glidende generationsskifte, som har gjort Jens Lund Madsen til direktør som tredje generation efter sin far Ivan Madsen. Jens Lund Madsen troede, han skulle køre virksomheden med de 10 ansatte videre på præcis samme måde, men det er der lavet om på, efter virksomheden kom med i Det Maritime Vækstprogram, som administreres af det nordjyske maritime center Marcod.

- Vi har herigennem fået tilskud til at få udarbejdet en vækstplan og har haft tilknyttet en konsulent fra TeamPlatz med stor virksomhedserfaring, der har sat nogle tanker i gang. Sparringen med ham har flyttet mig personligt og klædt mig bedre på til nu at have direktørrollen og træde i karakter som leder og direktør. Jeg troede, at jeg skulle drive det videre præcis som min far, men jeg gør det på min egen måde fremover, fortæller Jens Lund Madsen.

Mere opsøgende salg
Han peger på optimering og effektivisering gennem ændrede arbejdsgange som andre resultater fra deres deltagelse i vækstprogrammet. Alle de interne processer lige fra lagerstyring til fakturering er i gang med at blive digitaliseret og sat i nyt system.

- Vi er i gang med en 360 graders optimering af vores processer, som selvfølgelig er en investering, der kræver både penge, tid og tilvænning, men det er hundrede procent det værd. Vores omsætningskrone skulle gerne blive optimeret, og så har jeg fået frigjort noget tid til for eksempel mere opsøgende salg, fortæller Jens Lund Madsen, der også har ansat en projektleder på baggrund af projektet.

Kølemadsen har både kunder herhjemme og i så forskellige lande som Grønland, Færøerne, Norge og Bangladesh, som er det største eksportmarked målt på størrelsen af ordrer, som ofte er store køleanlæg til helt nye fiskefabrikker. De frigjorte ressourcer skal bruges på mere opsøgende salg både til nye markeds-segmenter og nye eksportmarkeder.

- I stedet for at vente på, at telefonen ringer, eller at en oplagt opgave kommer forbi, kan jeg aktivt be-gynde at opsøge nye markeder. Kompetencerne omkring vores anlæg kan bruges mange flere steder, end vi hidtil har gjort. Og så kigger vi på at udvide til andre lande i Østen, hvor vi trækker på vores egne erfaringer samt vores kontakter via eksportnetværket East Asia Fontier Club, siger Jens Lund Madsen.

Hjørring Erhvervscenter har hjulpet Kølemadsen i processen med at blive godkendt til Det Maritime Vækst-program, som har plads til 30 maritime virksomheder, der har en målsætning om at vokse med 20 procent i antal ansatte over tre år.

/he/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.297