23948sdkhjf

Avanceret lys-løsning i Silkeborg

Over 740 LED-armaturer skaber optimale trafikforhold.
Når den nye Silkeborg-motorvej åbner 11. september, er det ikke kun de flotte broer, der er spektakulære.

Det samme er den 324 meter lange motorvejstunnelen ved Søholt, som er andet og mere end blot to tunnelrør, der er gravet ned under jorden.

Således er der installeret over 740 LED-armaturer, bundet sammen af det avancerede TunneLogic- system. Ifølge Erik Nielsen, der er nordisk projektleder for tunnelbelysning hos Philips Lighting, er TunneLogic med at øge trafiksikkerheden og reducere energiforbruget.

- Systemet gør det muligt for tunnelen selv at styre lysniveauet efter, hvordan vejret er udenfor og derved skrue op eller ned for lysstyrken. Det skaber høj trafiksikkerhed, som er en nødvendighed på en motorvejsstrækning, og samtidig giver systemet op til 25 procent besparelse på energiforbruget, siger Erik Nielsen.

Selv om motorvejsbroerne er mest synlige i landskabet, så har arkitekterne også haft stor fokus på at skabe en æstetisk flot løsning under jorden. I den nye tunnel er belysningen monteret på en linje, som skal skabe følelsen af et lysbånd, der viser vej gennem tunnelen.

- Det har været en stor prioritet at skabe god belysning. Bilisterne vil især i dagtimerne opleve den forbedrede belysning, når de kører gennem tunnelen. Her sørger lyset for, at der ikke føles som at køre gennem et sort hul, når man kører ind i tunnelen. Man kan derimod holde samme fart hele vejen, fortæller Erik Nielsen.

Armaturerne er produceret i syrefast stål, som kan holde til den forventede mængde trafik.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109