23948sdkhjf

Fem teams prækvalificeret til Storstrømsbro

Vejdirektoratet har udvalgt de kontortier, der får mulighed for at afgive bud på hovedrådgivningen.
Mandag blev der sat navn på de firmaer, der skal kæmpe om opgaven som hovedrådgiver på den kommende Storstrømsbro. Otte teams havde budt ind på opgaven, og efter en samlet vurdering har Vejdirektoratet nu prækvalificeret fem teams.

- Det var meget små forskelle, der adskilte de indstillede fra dem, der ikke kommer med. Jeg er glad for den interesse, som branchen var udvist over for projektet, og ser frem til en god proces fremover, siger projektchef Erik Stoklund.

De prækvalificerede teams:
• Niras A/S (DK) og Halcrow Group ltd (UK) med underrådgiverne ES-Consult (DK), DHI Group (DK), Force Technology (DK), PLH Arkitekter A/S, Møller & Grønborg AS.

• Cowi A/S (DK) med underrådgiverne Dissing + Weitling Architecture A/S (DK) og Hasløv & Kjærsgaard Arkitektfirma I/S (DK).

• Arup and Partners Limited (UK) med underrådgiverne Atkins Danmark (DK), M&E Engineering A/S (DK), SLA (DK) og DHI (DK).

• Rambøll Danmark A/S med underleverandørerne Parsons (US), BEaM (DK), Schønherr (DK) og L34 (DK).

• EKJ Rådgivende Ingeniører A/S (DK), Geo A/S (DK) og Mott MacDonald Ltd (UK) med underrådgivere Gottlieb Paludan Architects A/S (DK), Elu Consult AB (S) og Royal Haskoning DHV Nederland B.V. (NL).

Udbudsmaterialet vil være tilgængeligt på Vejdirektoratet hjemmeside under igangværende udbud på leverandørportalen indenfor de næste par dage.

FAKTA
Kilde: Vejdirektoratet
Den ny Storstrømsbro, der skal forbinde Sjælland og Falster via Masnedø, bliver cirka fire kilometer lang og forventes anlagt som en kombineret bil- og jernbanebro med gang- og cykelsti.

Den nye bro skal erstatte den eksisterende Storstrømsbro fra 1937, der er nedslidt og ikke kan leve op til kravene til togtrafikken, når Femern-forbindelsen til Tyskland åbner i 2021. Den gamle bro vil blive revet ned som en del af det samlede arbejde.

Storstrømsbroen får en elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 km/t og en tosporet landevej anlagt til 80 km/t. Projektet er budgetteret til cirka 4 mia. kr. og forventes senest at åbne for trafik, når Femern-forbindelsen åbner i 2021.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125