23948sdkhjf

Et skridt nærmere fast Femern-forbindelse

Femern A/S har nu prækvalificeret ni internationale entreprenørkonsortier til at give tilbud på de fire store anlægskontrakter på den faste tunnelforbindelse over Femern Bælt.
Dermed har alle konsortier, som har vist interesse for at være med, også fået chancen for at byde på opgaven.

De fire kontrakter er opdelt i en tunnel nord, en tunnel syd, portaler og ramper samt udgravninger og landopfyldning.

En milepæl
Foruden disse fire kontrakter vil Femern A/S formentlig omkring årsskiftet udbyde anlæg af jernbane og de tekniske installationer på tunnelforbindelsen i en prækvalifikationsrunde, oplyser teknisk direktør i Femern A/S Steen Lykke.

- Vi har ikke truffet nogen endelig beslutning endnu men regner med, at vi sætter processen i gang sidst på året, siger han.

Virksomhederne i de ni entreprenørselskaber, som er blevet prækvalificeret i første omgang, kommer fra Danmark, Tyskland, Italien, Spanien, Holland, Belgien, Frankrig og Sydkorea. Hertil kommer virksomheder fra England og USA, som er tilknyttet nogle af de ni konsortier.

- Jeg føler mig overbevist om, at vi har nogle af verdens mest erfarne firmaer med, og det er naturligvis en milepæl for os, at vi nu kan prækvalificere dem alle til at deltage i tilbudsgivningen, siger Steen Lykke.

I gang i sommeren 2015
De danske firmaer, som indgår i de prækvalificerede konsortier, er MT Højgaard A/S, Per Aarsleff A/S, E. Pihl & Søn A/S, CG Jensen A/S og Barslund A/S.

I løbet af 2013 får de prækvalificerede konsortier tilsendt det omfattende tilbudsmateriale, og Femern A/S forventer at få de foreløbige tilbud ind i løbet af 2014. Herefter vil selskabet evaluere tilbuddene og igangsætte en såkaldt konkurrencepræget dialog om en række emner, som eksempelvis arbejds- og indkvarteringsvilkår, lærlingepladser, byggepladsindretning samt andre tekniske aspekter.

Femern A/S forventer at have de endelige tilbud og priser i hus, så resultatet kan indgå i arbejdet med den anlægslov, som Folketinget forventes at drøfte om godt et år.

- Herefter er køreplanen, at arbejdet med tunnelbyggeriet går i gang i sommeren 2015, siger Steen Lykke.

Kilde: TEKNIQ

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109