23948sdkhjf

Ny Velux-direktør ser lyspunkter i skydækket: – Vi kan sætte en agenda her, som kan have stor effekt

38-årige Anne Ramskov Toft satte sig ved indgangen af april i direktørstolen hos Velux Danmark. I rollen får hun ansvar for ovenlyskoncernens salg på tværs af de nordiske lande, og selvom hun har grebet stafetten i en nedgangstid, ser hun gode muligheder for at udvikle forretningen.

Inden hun avancerede til topposten, har Anne Ramskov Toft de seneste to år bestredet stillingen som regional udviklingsdirektør i Velux, og forud for det gik knapt fire år hos smykkeselskabet Pandora, hvor hun havde ansvar for strategi og commercial excellence.

– Her opdagede jeg, at jeg virkelig trives i salgs- og kundeleddet, fortæller den nyslåede direktør, der startede karrieren i konsulentbranchen.

– Som person har jeg nok altid været kendetegnet ved, at jeg har været nysgerrig og ivrig efter at lære. Derfor passede det godt med de første år i en konsulentvirksomhed, der gav muligheden for at bevæge mig i mange forskellige virksomheder og brancher, og jeg fandt hurtigt ud af, at især forbrugsgoder og hele kunderejsen og –oplevelsen, var noget, der tiltalte mig, fortæller Anne Ramskov Toft knapt tre uger inde i den nye stilling.

En organisation af seende

Da Velux i første omgang ringede og tilbød hende posten som regional udviklingsdirektør, var der således et match på såvel interessefelt som værdier.

– Jeg kan virkelig se mig selv i de bærende værdier i Velux, der er familie- og fondsejet, og som har det her store fokus på bæredygtighed, som også er vigtigt for mig, forklarer hun om det første skridt ind i virksomheden.

Et skridt, hun ikke har fundet spor grund til at fortryde.

– Jeg tror, det, der også har gjort mig så glad, er den nordiske flade ledelseskultur – og så er der en generel tillid til hinanden i virksomheden, som er meget unik, og som betyder, at jeg bedre kan performe, forklarer Anne Ramskov Toft.

Samtidig peger hun på en organisation, der gennem stort fokus på intern cirkulation af medarbejdere har sikret en gennemgående høj anciennitet.

– Og det er en afgørende succesparameter, at den erfaring bliver fastholdt og går på tværs i en virksomhed. Samtidig har det været utrolig skønt at træde ind i, specielt med min konsulenterfaring, for jeg har fra start kunnet spørge rundt i organisationen og få de svar, jeg skal bruge for at danne mig et overblik – på den måde er det ikke “the blind leadingthe blind”, griner den nye direktør.

Udfordringer og muligheder

Det er da heller i blinde, hun har grebet stafetten i en tid, der udefra kan synes svær for en leverandør til byggeriet. Ikke desto mindre ser Anne Ramskov Toft lyspunkter i skydækket.

– Der er ingen tvivl om, at corona var en gunstig tid for byggeriet, og der ser vi en lille opbremsning, men vi har også haft supertravlt med at levere og følge med, og nu har vi igen muligheden for at samarbejde mere og tættere med vores partnere, forklarer hun, og understreger, at Velux’ forretning hviler på både nybyg og renovering.

– Og mindre flytning kan også føre til flere forbedringer af de eksisterende rum, og der kan vi ikke alene skabe mere lys, men også hjælpe med områder som energioptimering, solafskærmning og udluftning. Undersøgelser peger på, at ovenlys giver 5 procents værdistigning pr. kvadratmeter, så det er også en god investering, hvis man skal sælge, uddyber Anne Ramskov Toft, før hun opsummerer:

– Så ja, der er udfordringer, men det giver os også en mulighed for at tænke nyt og stoppe op og reflektere.

Når det kommer til nytænkning, har Anne Ramskov Toft blandt andet et ønske om en mere datadreven tilgang til salget i ovenlyskoncernen.

– Det kan give os en anden indgang til vores partnere, så vi kan hjælpe med at få forbedret deres salg, ligesom vi selvfølgelig også gerne vil forbedre slutbrugerens oplevelse, og der er det jo igen partnerne, der ofte har den direkte kontakt, forklarer hun.

Et eksempel for fremtiden

Mødet med partnere og kunder er også øverste prioriteter på den nytiltrådte direktørs to-do-liste, og ifølge Anne Ramskov Toft, er det ligeledes i de led, hendes succes skal måles.

– Jeg føler, at jeg er en succes, hvis jeg kan sikre et godt samarbejde med vores partnere på tværs af lande og organisationer. For at lykkes skal jeg få alle til at spille sammen og arbejde sammen på en måde, der gavner os alle, og så skal jeg fastholde en kultur og en arbejdsplads, hvor der er fokus på at sikre kvaliteten, så kundeoplevelsen altid er bedre hos os end hos andre, slår hun fast.

Samtidig peger hun på de værdier, der i første omgang var med til at gøre ovenlysvejen interessant.

– Jeg vil rigtig gerne være med til at drive en bæredygtig vækst og have en indflydelse på byggeriet, der samlet står for 30 procent af den danske udledning af drivhusgasser, forklarer Anne Ramskov Toft, der nævner københavnske Living Places som eksempel på, hvad den familiefondsejede mastodont kan bidrage med.

Demonstrationsprojektet, der i denne uge blev udnævnt som finalist til prisen Årets Bæredygtige Træbyggeri, har Velux opført i samarbejde med ingeniørvirksomheden Moe og arkitektvirksomheden Effekt. Målet har været at udvikle skalerbart boligbyggeri med minimal klimabelastning, og udstillingsboligerne er for Velux-direktøren et godt eksempel på, hvorfor ovenlysproducentens fremtid fra hendes stol synes lys.

– Det byggeri er lavet med løsninger, vi allerede har. Det er ikke noget, vi først skal ud at opfinde, og der tror jeg, at vi er heldige ved at være her i Norden, hvor vi er foregangsland på mange områder, for jeg tror virkelig, at vi kan sætte en agenda her, som kan have stor effekt.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094