23948sdkhjf

Alternativ metode volder Storstrømsbroen problemer

Bygherre og entreprenør forsikrer, at udfordringer med bropiller ikke får konsekvenser for den samlede tidsplan

Tre af 44 brofag er nu sat på plads på af den nye Storstrømsbro. Men det skulle have været meget mere.

I bestræbelserne på at sætte fart på etablering af den nye forbindelse mellem Sjælland og Falster via Masnedø har bygherren, Vejdirektoratet, og entreprenøren, Storstroem Bridge Joint Venture, SBJV, valgt en ny metode til opsætning af bropillerne i farvandet. Og det er den, der ikke er i omdrejninger endnu.

Det skriver TV2 Øst.

I stedet for at sætte bropillerne sammen stykke for stykke ude i vandet, ville man støbe pillerne i én på land og så fragte dem ud i Storstrømmen.

Fra SBJV’s side lød vurderingen, at man dermed ville kunne sætte tre brofag op hver måned. Vejdirektoratets vurdering lød på et brofag hver tredje uge.

Sådan er det ikke fået. Forklaringen fra Projektchef Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet lyder:

– Denne metode kræver dog, at bropillerne bliver ændret en lille smule, så de kan løftes med flydekranen – og det arbejde har vist sig mere vanskeligt end ventet, og har derfor taget mere tid, siger han til TV2 Øst.

Tidsplanen for det samlede broprojekt er derfor ikke i fare, lyder det forsikrende fra både entreprenør og bygherre, der forventer at stå med en med en færdig bro inden udgangen af 2025.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125