23948sdkhjf

DSB finder partner til 40.000 kvm medieby

Med en joint venture-aftale på plads er vejen banet for at skabe et nyt mediekraftcenter i Odense, Media City Odense

Efter planerne om at skabe en medietech-by, Media City Odense (MCO), i Odense med DSB Ejendomsudvikling i en nøglerolle, blev præsenteret i juni sidste år, har udvikleren søgt efter en joint-venture-partner til projektet. 

Nu er selskabets søgen forbi. 

Partneren bliver AP Ejendomme, som efter et udbud netop har indgået en aftale med DSB Ejendomsudvikling om et joint venture, hvor begge parter kommer til at eje 50 pct. af den forventeligt 40.000 kvm store medietech-by.

– Det er en oplagt investeringsmulighed for os, da vi går ind i projektet med de samme langsigtede interesser som DSB Ejendomsudvikling, udtaler adm. direktør i AP Ejendomme, Peter Olsson, i en pressemeddelelse om joint venture-aftalen. 

– Det er et visionært projekt, som passer ind i vores strategi for kontorejendomme. Samtidig er der stor interesse for projektet blandt de potentielle lejere. Dermed har det ikke været svært at se os selv som en del af projektet, som vi ser frem til at arbejde videre med, fortsætter Peter Olsson.

Mest muligt bæredygtig

Fra DSB Ejendomsudviklings side påpeger Søren Beck-Heede, at det har været væsentligt at finde en partner, der vil være en del af projektet på lang sigt, og som arbejder til gavn for den grønne omstilling - og det er AP Ejendomme, lyder det.

– Samtidig skal MCO være mest muligt bæredygtig, og AP Ejendomme viser med sine projekter, at selskabet har en tilgang til arbejdet med den grønne omstilling, som flugter med vores egne ambitioner. De parametre har blandt andet været afgørende for, at vi har valgt, at vi sammen med AP Ejendomme skal realisere planerne for MCO, siger Søren Beck-Heede.

Media City Odense, som tegnes C.F. Møller Architects, forventes at komme til at rumme virksomhedsstørrelser fra 1-500 medarbejdere.

Klos op ad Kvægtorvet

DSB Ejendomsudvikling præsenterede sidste sommer en hensigtserklæring med TV 2 Danmark, JFM, SDU, TV 2 Fyn og Media City Odense om at skabe Media City Odense. Forventningen er, at en række medier, marketingvirksomheder og medieuddannelser kommer til at have deres daglige gang i det særlige område af Odense.

Projektet skal opføres på en nabogrund til Kvægtorvet, hvor TV 2 Danmark har sit hovedkontor.

Lejerne skal efter planen spænde fra større medievirksomheder med eget domicil til kontorhotel, der kan rumme mindre aktører fra mediebranchen, men alle vil være bundet sammen med delefunktioner på tværs som for eksempel kantine, mødecenter og cafe.

Projektet er inspireret af den fysiske medieby i Norge, Media City Bergen, hvor mange af de vigtigste medieaktører i Norge er samlet under ét tag. Erfaringerne fra Bergen viser, at synergieffekterne ved at flytte sammen er store, både i forhold til produktion og øget rekruttering.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156