23948sdkhjf

Hollandsk succes-produkt vil ind på det danske marked

Målet er en tocifret millionomsætning i år. Ny aftale med Odense Kommune er første milepæl.

Siden 2013 har isoleringsleverandøren Danpor arbejdet sammen med den tyske kemigigant BASF. Ad den vej blev den jyske virksomhed i 2016 opmærksom på produktet Neopixels, som BASF har udviklet i samarbejde med en hollandsk partner.

Neopixels er et patenteret produkt til hulmursisolering, som i 2012 blev sendt på markedet i Holland, Belgien og Tyskland, og som i dag genererer en årlig omsætning på et trecifret millionbeløb i de tre lande.

Der er med andre ord tale om en gedigen salgssucces, som folkene i Danpor nu vil forsøge at gentage på det danske marked i samarbejde med Breinholm Gruppen, der er en landsdækkende leverandør af isoleringsmaterialer.

- Vores berettigelse er, at man mange steder døjer rigtig meget med fugt i hulmuren. Fugten transporteres typisk gennem isoleringen og ind i bagmuren, men vi kommer nu med et produkt, der både er diffusionsåbent og dokumenteret fugtbestandigt, siger salgschef Ivan Jørgensen til Building Supply.

Måske 20 millioner i omsætning i år
Via selskabet Neopixels Danmark, som har eneret på forhandlingen i Danmark, certificeres isolatører over hele landet til at bruge det hollandske isoleringsprodukt på det danske marked, hvor det primære mål er at få foden inden for hos kommuner og boligforeninger i forbindelse med renovering af offentlige bygninger og almene boliger.

Her er den første store reference netop kommet i hus, idet Odense Kommune har valgt Neopixels som leverandør til sit store energirenoveringsprojekt; ” Energy Lean”. Cirka 1.700 kvadratmeter hulmur i tre kommunale bygninger skal i 2017 isoleres med Neopixels hulmursisolering, og samarbejdspartneren Breinholm skal stå for udførelsen.

- Det har været et langt sejt træk, og jeg er stolt over, at det er lykkedes. Vi satser på, at når 2017 er omme, har vi været i dialog med samtlige kommuner i Danmark. Så må tiden vise, om vores aftale med Odense Kommune kan danne præcedens, siger Ivan Jørgensen.

Neopixels Danmark har i dag 10 certificerede isolatører, men i takt med udbredelsen er håbet at øge tallet til 25. Ivan Jørgensen er blevet positivt overrasket over markedets potentiale, og han håber, at det nye selskab kan nå 10-15 mio. kroner i omsætning i år. Måske endda 20 mio. kroner.

- Konkurrencen er hård, og vores isolatører har også andre varer på hylden. Men dokumentationen omkring vores produkt differentierer os fra de andre. Neopixels er fx et af de eneste produkter til efterisolering, der har en bæredygtighedsrapport, fortæller Ivan Jørgensen.

Om Neopixels

Neopixels er udviklet i Holland i samarbejde med tyske BASK. Det blev sendt på markedet i Holland, Belgien og Tyskland og omsætter i dag for knap 200 mio. kroner årligt. 

Produktet består af en specialudviklet neopor-perle med ekstra grafit, som blandes med bindemidlet neofix. Systemet er diffusionsåbent og dokumenteret fugtbestandigt.

Ifølge Neopixels reflekterer perlen varmen cirka 20 pct. bedre end traditionelle produkter og opnår Brandklasse E, hvilket er den højeste på markedet for polystyren.

Neopixels garanterer, at produktet har den samme isoleringseffekt efter 25 år, som da det blev sprøjtet ind. dette kræver, at hulmuren forinden tømmes for gammelt granulat.

Neopixels har fået udarbejdet en bæredygtighedsrapport, som blandt andet dokumenterer, at produktet er co2-neutralt efter 2-3 måneder.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078