23948sdkhjf

Jorton: Strategien er lagt

Nye strategiske tiltag, et ændret kundefokus og en styrket organisation skal bringe bygge- og anlægsvirksomheden tilbage på vækstsporet.
Stemningen blandt medarbejderne i Jorton er vendt. Det samme gælder for udviklingen af virksomheden.

Ny ledelse, implementering af forretningsorden, en klar strategi og ændret kundefokusering er nogle af de ting, der har vendt negativt til positivt og givet Jorton muligheden for at sætte kurs mod nye og bedre tider.

- Med en nuværende ordrebeholdning på 765 mio. kroner – som i øvrigt ligger 150 mio. kroner over sidste år ved samme tid – så er Jorton på rette vej igen. Vi er så småt begyndt at opruste til et par kommende store og vigtige opgaver og har således ansat nye folk på strategisk rigtige poster, udtaler administrerende direktør John Funch.

Jorton præsenterede for nylig et 2013-regnskab, der bød på underskud for fjerde regnskabsår i træk. Det er dog lykkedes at forbedre driftsresultatet markant fra -25,2 til -1,2 mio. kroner, og det er med til at styrke optimismen.

Kundekultur på dagsordenen
Strategi er et nøgleord i dét, man i ledelsen betegner som ”det nye Jorton”. Fokus på flere forskellige strategiske tiltag, herunder risikostyring i alle dele af virksomheden, er med til at vende udviklingen for entreprenørvirksomheden, der har eksisteret siden 1932.

Et af de strategiske værktøjer er, at man i Jorton nu sætter kundekultur øverst på dagsordenen. Kunden bringes i fokus, og såvel ledere som medarbejdere skal tænke på kunden før alt andet. Således vil virksomheden nu måle på kundetilfredsheden fra start til slut i forbindelse med alle former for bygge- og anlægsarbejder.

- I Jorton vil vi have stor fokus på at forbedre og effektivisere bygge- og anlægsprocesserne samt kommunikationen med kunder og samarbejdspartnere, fortæller John Funch om den nye kundestrategi, der understøttes af skærpede krav til nøgletalsevalueringer.

Organisationen styrkes på salgssiden
Et andet strategisk tiltag er øget fokus på salg. Jorton har i den forbindelse udvidet staben med en salgs- og markedschef, som får til opgave at styrke og virksomhedens nuværende position i markedet samt vedligeholde og udbygge kundekredsen.

- Til denne helt nyoprettede stilling har vi ansat Line Hjort, som har et stort kendskab til og netværk i branchen, og hun får en absolut nøgleposition i forhold til at opnå det strategiske mål, der hedder udelukkende tilfredse kunder, fortsætter John Funch.

Byggestart på Kirk Kapital nærmer sig med hastige skridt
I efteråret 2014 påbegynder Jorton opførelsen af Kirk Kapital A/S’ nye domicil i havnebassinet i Vejle Havn. Et usædvanligt spændende byggeri tegnet af kunstneren Olafur Eliasson, som i kraft af form, materialer og placering stiller store krav til både ledelse og håndværkere. Domicilet bliver Jortons største opgave til dato og alle involverede medarbejdere glæder sig til for alvor at komme i gang.

- Selve byggeriet går først i gang i september, men dette til trods har vi længe haft stor aktivitet på havnen. Kirk Kapitals nye domicil er et omfattende projekt, der kræver planlægning helt ned til mindste detalje, og siden aftalen kom i hus, har vi arbejdet indgående med planlægning og mock-up, og fire dedikerede medarbejdere har allerede fast kontor på byggepladsen i Vejle, fortæller John Funch.

Jorton A/S indgår – sammen med A/S Boligbeton og Hustømrerne A/S – i Jorton Holding A/S, som i det forgangne regnskabsår kom ud med et plus på 5,5 mio. kr. før skat – en forbedring på mere end 15 mio. kr. i forhold til året før. Koncernen har i 2013 omsat for 930 mio. kr. og beskæftiger flere end 600 ansatte.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094