Godt nyt i ny byggeprognose
Flere iværksatte projekter end ventet ved årets start er med til at hive forventningerne for aktivitetsniveauet for byggemarkedet i 2014 i vejret. Det viser CRM-Byggefaktas nye kvartalsrapport.
- Den massive datamængde viser en positiv udvikling for byggemarkedet i 2014. Aktivitetsniveauet forventes nu at ligge 7 procent højere i 2014 i forhold til det realiserede niveau i 2013. Forventningerne til byggeriet i 2014 er dermed opjusteret med 2 procent siden prognosen i januar, fortæller direktør Jens Slott Johansen, CRM-Byggefakta.
Kategorien "Boliger" tegner sig for en fremgang på 2,4 mia. kr. siden prognosen i januar. Dermed er kategorien vokset med 3,6 mia. kr. i forhold til det realiserede niveau i 2013. Der er kommet gang i boligbyggerierne igen, og i de første fire måneder af 2014 er der igangsat byggerier for over 5,3 mia. kr. Også i kategorien "Anlæg" har der været en fremgang på 1,9 mia. kr. siden prognosen i januar. Det betyder, at kategorien forventes at vokse med 2,5 mia. kr. i forhold til det realiserede niveau i 2013.
Større fremgang i Vestdanmark
Det kan direkte aflæses, hvor i landet der er mest gang i byggeriet samt hvilke typer projekter, der arbejdes med, ud fra 27 statistikker og prognoser, samt 14 top-10-lister for geografi.
- Generelt ser vi større fremgang i prognoserne for de tre regioner i Vestdanmark og mindre tilbagegang i Østdanmark, fastslår direktøren.
Omfattende datagrundlag
Ved indsamlingen af informationer til "Trends for byggebranchen Q1 2014" har researchafdelingen hos CRM-Byggefakta været i kontakt med beslutningstagerne på hvert byggeprojekt op til 10 gange. Dermed er der samlet set gennemført ca. 100.000 research-interviews fordelt på 13.000 byggeprojekter for at tilvejebringe og verificere rapportens data.
Læs hele rapporten 'Trends for Byggebranchen Q1 2014' på www.byggefaktak.dk
CRM-Byggefakta indsamler og videreformidler detaljerede informationer om bygge- og anlægsprojekter landet over, såvel private som offentlige. Informationerne anvendes som vigtige leads i forhold til virksomhedens kunder: Arkitekter, rådgivende ingeniører, entreprenører, håndværkere, leverandører af materialer og andre af byggeriets aktører, der abonnerer på CRM-Byggefaktas service.
Artiklen er en del af temaet Branchetal.