23948sdkhjf

Store forventninger til superlet betondæk

Efter to års udviklingsarbejde starter Abeo nu i samarbejde med betonelementproducenten Perstrup Beton Industri produktion af et nyt innovativt og miljøvenligt betondæk.
Større spænd, bedre lydisolering, højere brandsikkerhed og mindre CO2-udledning er nogle af kendetegnene i et nyt og innovativt betondæk, der er udviklet af den danske virksomhed Abeo og som nu bliver sat i produktion i samarbejde med betonelementproducenten Perstrup.

Det nye betondæk hedder ’SL-Dækket’, og det specielle ved dækket er, at det, i stedet for at bruge én stærk beton, kombinerer både stærk beton og letbeton. Mere end 50 procent af det nye dæk består således af den lette beton, der støbes som specielle buede blokke i bunden af dækket. Ovenpå hældes en selvnivilerende beton, som fylder dækket ud i 2,4 meters bredde.

- SL-Dækket er en helt ny måde at tænke dækkonstruktion på. I traditionelle betondæk bruger man én stærk beton i hele dækket, og laver så huller for at gøre dækket lettere. I SL-Dækket bruger vi den stærke beton dér, hvor den gør mest gavn, nemlig i buer. Resten af dækket fylder vi med en letbeton. På den måde udnytter vi styrken fra forspændt beton med letbetons lave vægt og fantastiske isoleringsevne. Det giver så mange fordele, at SL-Dækket sprænger rammerne for, hvad et dækelement traditionelt har kunnet præstere, siger Hans Terney Rasmussen, adm. direktør i Abeo.

VM vinder i Cleantech
Det nye betondæk kan spænde op til 14 meter med et blot 22 cm tyndt element. Det kan bl.a. give mere afstand mellem søjlerne og mere frihed for arkitekterne. Dækket bruger også færre materialer og udleder mindre CO2, hvilket var en af årsagerne til at teknologien allerede i 2010 blev kåret til verdens bedste cleantech ide ved VM i Cleantech i Silicon Valley, USA.

Samtidig betyder kombinationen af de to materialer, at dækket både lydisolerer og brandisolerer langt bedre – noget der er særligt interessant pga. skærpede byggekrav.

- Da vi skulle brandteste SL-Dækket på Dansk Brand- og Sikringsteknisk Institut viste testudstyret sig faktisk ude af stand til at knække dækket, til trods for at vi blev nødt til at øge belastningen til 7 gange normallasten. Testen viste at dækket kan modstå 4 timers brand, hvilket er helt uden sammenligning med noget andet betondæk, siger Hans Terney Rasmussen.

Automatiseret produktion
I foråret 2012 blev det første byggeri med SL-Dæk opført på DTU i form af indendørs gangbroer til en ny undervisningsbygning. Elementerne til projektet blev produceret baseret på en manuel produktionsmetode, men med det nye samarbejde mellem Perstrup og Abeo investeres der i en automatiseret produktion på Perstrup’s fabrik i Kolind på Djursland.

- Det er ca. 50 år siden de første dækelementer kom frem, men sidenhen er der sket meget lidt. I dag anvender man stadig de samme dækelementer, som man gjorde dengang. Ikke desto mindre stiller vi i dag nogle helt andre krav til vores bygninger i forhold til både lyd, brand, miljø og arkitektur. SL-Dækket løser mange af de problemer, som de gamle systemer ikke kan klare, så jeg er slet ikke i tvivl om, at det har fremtid foran sig både herhjemme og i udlandet. Med Abeo’s ekspertise indenfor betonteknologi og vores indenfor produktion af betonelementer har vi store forventninger til samarbejdet, siger adm. direktør i Perstrup, Karsten Sandal, der forventer at produktionen af det nye betondæk er klar fra sommeren 2013.

Forhåndsinteressen fra både arkitekter og bygherrer er i øvrigt betydelig. Blandt andet har stjernearkitekten Bjarke Ingels tegnestue, BIG, allerede brugt SL-Dækket i flere arkitektkonkurrencer, ligesom arkitektfirmaet har ansat en ph.d. til at kigge på, hvordan de nye dæk kan anvendes. Også i rådgivervirksomheden Grontmij, der har været med i udviklingsarbejdet, har man en ph.d. ansat indenfor de nye dæk.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109