23948sdkhjf

Danske skoler står gabende tomme

50 procent af de danske folkeskolers lokaler står tomme i løbet af dagen. Og flere skoler bruger kun 20-30 procent af skolernes kvadratmetre, fastslår Signal Arkitekter i en undersøgelse.
Kommunerne har gode muligheder for at optimere brugen af folkeskolernes lokaler og herigennem forbedre undervisningen.

Det er konklusionen i en undersøgelse fra Signal Arkitekter, der arbejder strategisk med indretningen af læringsrum så som skoler, ungdomsuddannelser og universiteter. 50 procent af de danske folkeskolers lokaler står gabende tomme i løbet af dagen. Og flere skoler bruger kun 20-30 procent af skolernes kvadratmetre.

- Tallet er overraskende højt og viser, at landets 1.500 folkeskoler har rigtig gode muligheder for at udnytte deres kvadratmetre bedre. Ved at være mere fleksible med, hvor eleverne bliver undervist, kan skolerne skabe plads til at rumme flere klasser og samtidig tilbyde nye faciliteter, så som lærerforberedelsespladser og grupperum indenfor de samme kvadratmeter til samme driftspris. Det er en helt ny, enkel og effektiv måde at udnytte skolernes midler på, siger Gitte Andersen, administrerende direktør hos Signal Arkitekter.

Kantine, faglokaler og SFO tomme i 75 procent af tiden
Signal Arkitekter, som i øjeblikket sidder med i Ministeriet for Børn og Undervisningsministeriets dialoggruppe i forbindelse med Ny Nordisk Skole-projektet, der formulerer en ny vision for uddannelse af børn og unge i Danmark, har indhentet tusindvis af data på en række skolers brug af lokaler.

Analyserne viser, at skolernes faglokaler, grupperum, kantine og SFO i snit kun benyttes omkring 25 procent af tiden i dagstimerne. Resten af tiden står lokalerne altså ubrugte hen. Samtidig anvendes klasseværelser kun i ca. 70 procent af tiden.

- Indfører skolerne i stedet en praksis, hvor eleverne i højere grad end i dag modtager deres undervisning andre steder end i deres klasselokale – eks. i faglokalerne eller en særindrettet del af kantinen, så åbner det op for en markant bedre mulighed for at fastlægge timer mere stramt efter hinanden, siger Gitte Andersen.

Del skolen med lokalsamfundet
Betragtes muligheden for at udnytte pladsen bedre i et større perspektiv bør kommunerne også åbne op for anden undervisning på skolerne, mener Signal Arkitekter.

I dag lægger folkeskoler landet over lokaler til eks. ungdomsskoler eller musikundervisning sidst på eftermiddagen og om aftenen. Men hvorfor kan skolerne ikke også huse lignende aktiviteter inden for åbningstiden?

- Ved at gentænke lokalebrugen kan kommunerne skabe en markant stærkere forbindelse mellem skolerne og andre fritids- og kulturudbydere i lokalmiljøet. Sport, drama og dans, byg og leg, musik kan f.eks. rykke ind i skolen og SFO’en. Her kan udbuddene inspirere de mindre elever i morgentimerne og de større elever om eftermiddagen. Skolerne udvider både deres læringsform og læringsrum og kan samtidig tilbyde eleverne andre succesoplevelser end de rent boglige, siger Gitte Andersen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078