23948sdkhjf

Silvan hitter på YouTube

Gør-det-selv-videoer er den hurtigst voksende genre på YouTube i øjeblikket, og det kan de danske byggemarkedskæder drage stor nytte af.
Den hurtigst voksende gruppe af videoer på YouTube i øjeblikket er de såkaldte ”How to…”-videoer, som giver gode råd om alt fra udskiftning af skærme på smartphones til hvordan ketchup lettest fjernes fra en hvid skjorte.

YouTube er dermed også en særdeles velegnet webportal for eksempelvis byggemarkeder, som ønsker at servicere kunderne med gode råd og tips til, hvordan deres produkter anvendes.

Det ved man alt om hos Silvan, som har kanalen ”SilvanTV” på YouTube med over 375.000 videovisninger siden oprettelsen for to år siden.

- For mange år siden havde Silvan et videotek, hvor man kunne låne en VHS-kassette med en vejledning til, hvordan man eksempelvis satte en gipsplade i. På et tidspunkt satte vi så strøm til videoteket og lagde videoerne online på silvan.dk. Og forrige år lavede vi en kanal på YouTube, som vi har udbygget sideløbende med hjemmesiden. Mange af de gamle videoer er overført til YouTube, men vi laver også nye film og har i dag over 100 af slagsen liggende, siger indkøbs- og marketingdirektør Thomas Juul Buchholt til Building Supply.

Beskedne krav til kvaliteten
Silvan lægger også virksomhedens reklamespots ud på YouTube, men reelt er det ikke dem, der er mest populære på den sociale videotjeneste.

- Vores reklamespots er primært lavet til at køre på tv. Vi lægger dem ud på YouTube, men det er ikke dem, der får flest hits. Vores gør-det-selv-videoer er derimod meget populære, og de kan handle om de mest simple ting, som kunderne tit tror, er svære. Her er YouTube et fantastisk medie, for kravene til kvaliteten er ikke så store. Det kan være noget med, hvordan man skifter et blandingsbatteri eller isolerer en gipsvæg, siger Thomas Juul Buchholt med henvisning til, at alene videoen om gipsvæggen er vist over 4.000 på et år.

Satser på mobile enheder
Satsningen på YouTube betyder ikke, at Silvan har sløjfet hjemmesiden. Med 600.000 besøgende hver måned i gennemsnit er den blandt branchens absolut bedst besøgte, og tendensen er, at stadig flere klikker forbi fra enten smartphone eller en tablet.

- For cirka 14 dage siden lancerede vi en weboptimeret udgave af hjemmesiden, da det viste sig, at cirka 20 procent af besøgene kom fra mobile enheder. Målet er at opbygge en cross channel-effekt, så vi står klar til at hjælpe, uanset hvor du befinder dig, siger Thomas Juul Buchholt, som også fremhæver muligheden for at handle i Silvans e-shop som et eksempel på merværdi online.

Kundeservice stadig et hit
Han erkender, at byggemarkedskæden stadig har plads til forbedringer, men understreger samtidig, at man langt fra står stille i forventningen om, at udviklingen er standset.

- Der er stadig en stor bevægelse hen mod mobile medier, og jeg tror, at en ting som QR-koder på varer bliver kæmpestort. Så kan kunden selv scanne varen og læse informationer om den, få tips til anvendelsen og så videre.

Men så kan kunderne jo også se, om de kan få varen billigere et andet sted?

- Det er helt fint med mig. I e-shoppen viser vi alligevel vores priser, så det skaber bare en øget tilgængelighed. Midt i al den teknologiske udviklingen skal man heller ikke glemme en god, gammeldags ting som kundeservice. Vi tror på, det er en ting, der aldrig går af mode, understreger Thomas Juul Buchholt.

Stort og småt om Google og YouTube
• Der uploades en times video for hvert sekund på YouTube
• Den hurtigt voksende gruppe er de såkaldte ”How to…”-videoer
• 20 % af detail-søgerne hos Google kommer fra en mobile enhed – i 2011 var andelen 7 %
• 63 % af butikkerne har ikke et mobiloptimeret website
• 66 % af smartphone-brugerne bruger deres telefon til at søge på produkter
• 54 % foretager køb gennem telefonen
• 59 % bruger mobilen til at finde en bedre pris, mens de er i butikken
Kilde: Nikolaj Thonbo, Industry Leader for Google Danmark
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125