YIT har succes med at udfordre lærlinge
Medansvar, faglig sparring og udfordringer skaber dygtige lærlinge ved YIT A/S. Emil Bertel Clausen, som har modtaget Hansenberg-medaljen, er bevis på, at strategien virker.
- For os er det afgørende at vores lærlinge og elever bliver udfordret på deres færdigheder og faglighed, vi forsøger at give dem så mange selvstændige opgaver i det omfang, det er muligt. Det er vigtigt, at vores lærlinge bliver en del af deres afdeling. Hos os er alle ansatte på lige fod med hinanden uanset hvilken baggrund man har – lærling eller ej, slår YIT’s HR-chef Gregers B. Pedersen fast.
Bevis på strategiens succes
22-årige Emil Bertel Clausen, der efter endt læretid på fire år hos YIT-Danfoss nu er blevet udlært sort klejnsmed, er et strålende eksempel på hvordan udfordringer og selvstændige opgaver betyder, at læretiden afsluttes med så godt et resultat som muligt.
Udover at Emil har bestået svendeprøven til UG, hvor der af de 16 karakterer var fem 12-taller i blandt og han dermed blev hædret på skolen, har han den 10. maj også modtaget Hansenberg-medaljen og en check på 10.000 kr, fordi han har vist særlige evner inden for hans fag.
- Jeg er selvfølgelig meget stolt over at have fået Hansenberg-medaljen. Og min læretid har helt sikkert været med til at stille skarp på mine faglige færdigheder. I min tid hos YIT har jeg lært at tage ansvar for egen læring og jeg har fået lov til at prøve kræfter med næsten alle facetter af min uddannelse, siger Emil B. Clausen og tilføjer.
Ansætter de færdiguddannede lærlinge
Hos YIT har man gjort sig gode erfaringer med at rekruttere lærlinge og elever, da man for nogle år siden godt kunne se, at det kunne blive en udfordring at rekruttere tilstrækkelige faglærte til at løse det daglige arbejde. Indsatsen har nu skabt tradition for at ansætte de færdiguddannede lærlinge.
- Vi ansætter størstedelen af vores lærlinge og elever efter endt uddannelse. Derudover tegner der sig et billede af at de lærlinge eller elever der forlader os - for bl.a. at læse videre - efterfølgende ofte vender tilbage til YIT. Vi tror på, at vores stærke lærlingekultur er hovedårsagen til det, siger Gregers B. Pedersen.
For fortsat at udvikle elev- og lærlingetiden og gøre den spændende og udfordrende arbejder man blandt andet på, at afdække mulighederne for at komme på udlandsophold i forbindelse med uddannelsesforløbet.