23948sdkhjf

Betonlastbiler i grøn bølge

Betonproducenten Unicon er ved at omstille grønt i alle geledder. Stadig flere af virksomhedens lastbiler kører nu på biodiesel, og den første på el er lanceret. Den grønne omstilling af bilflåden er kommet og i omdrejninger ved brug af grønnere brændstoffer og el, lyder det fra Unicons fleet manager.

Betonvirksomheden Unicon har fremsat et ambitiøst mål i sin roadmap for bæredygtig betonproduktion, så virksomheden fra 2030 kan tilbyde beton produceret med 50 procent mindre CO2.
”Klimaudfordringen er åbenlys, og virksomhederne må ikke læne sig tilbage og vente på lovgivning om klima. Heller ikke i den tunge industri. Unicon har opnået en markant CO2-reduktion i betonproduktionen, men initiativerne er forgrenede i hele virksomheden. Mange bække små for et bedre klima,” siger Unicons fleet manager, Peter Wiboe Holm.
Virksomhedens roadmap viser også vejen for Unicons betonlastbiler. De skal fra 2014 til 2025 reducere deres udledning af CO2 med 30 procent.
”Det mål nærmer vi os ved løbende at udskifte bilerne med nye, grønnere drivmidler og hybride og fuldt elektriske løsninger, så vi er godt på vej mod 2025-målet,” fortæller Peter Wiboe Holm.
I år modtager Unicon 23 nye biler. 17 af dem skal køre på HVO-biodiesel og fem på traditionel diesel.
”Vi bevæger os ind i meget nyt land og bryder årtiers traditioner. Et godt eksempel er, at HVO ikke altid er tilgængelige på tankstationerne, så vi omstiller nogle af vores egne tankanlæg til HVO og køber det certificerede og betydeligt dyrere brændstof direkte fra leverandøren. En liter HVO udleder cirka 90 procent mindre CO2 end en liter diesel, så i et grønt perspektiv ligger det lige til højrebenet at fokusere på grønne alternativer, hvad angår brændstof,” siger Peter Wiboe Holm
Unicon har også netop modtaget sin - og verdens - første serieproducerede betonbil, der udelukkende kører på el. ”Når den kører på strøm fra udelukkende vedvarende energikilder, er den jo CO2-neutral. Vores fuldt elektriske betonbil har ud over lastbilens batteripakke en ekstra pakke, der driver tromlen med den tunge beton. Bilen er lidt mindre end dem, vi ellers benytter til distribution, da udvalget af fuldt elektriske lastbiler endnu er begrænset. Vi forventer, at udviklingen vil gå hurtigt, så større køretøjer med længere rækkevidde snart er mulige. Vi har nu sat den fuldt elektriske betonbil ind til distribution i større byer, da kortere afstande er velegnede til fuld elektrisk drift, siger Peter Wiboe Holm. “Når kunder efterspørger et grønnere alternativ til traditionel beton, skal hele værdikæden være grøn, som den fuldt elektriske betonbil jo bidrager til. Desuden er denne type køretøjer behageligere at køre og sidde i, og de støjer ikke på samme måde på en byggeplads klokken seks om morgenen, fordi bilen og tromlen drives elektrisk,” uddyber Peter Wiboe Holm.

”CO2-udledningen fra bilerne skal reduceres med 30 pro cent inden 2025. Det mål nærmer vi os ved løben de at udskifte bilerne med nye, grønnere drivmidler"
Peter Wiboe Holm, fleet manager, Unicon

Motorer på rene brændstoffer
Da beton jo ikke kun benyttes og transporteres i de større byer, spår Peter Wiboe holm, at forbrændingsmotoren er kommet for at blive - i hvert fald i nogle år endnu.
”Jeg forudser, at vi og vores kolleger vil bruge langt flere hybrid- og el-lastbiler, men overordnet set forventer jeg ikke, at forbrændingsmotorer forsvinder i nær fremtid. Vi er blevet fortalt, at alt, der har været igennem en dieselmotor, er dårligt og ødelæggende, men jeg ser bæredygtige brændstoffer som en af løsningerne. Vi benytter HVO som alternativ til diesel, så vores biler bevarer deres fleksibilitet og mobilitet, og hvem ved, hvad fremtiden bringer. Friske tomater fra Spanien kan ikke køres til Danmark i lastbiler, der skal bruge timer på at tanke el med få timers mellemrum. Sværtransport på vejene, skibstransport og flytrafik kan umuligt drives på el med nutidens teknologi, når batterierne er så tunge, store og ikke holder bedre på strømmen. D brancher vil, i nær fremtid forsat være dybt afhængige af forbrændingsmotorer, som med høj effektivitet, stærke partikelfiltre og katalysatorer samt et rent brændstof vil være et grønt alternativ end traditionel, fossil diesel,” vurderer Peter Wiboe Holm. Han ser også en grøn gevinst ved at optimere og effektivisere egne processer.
”Selv om vi kører på el eller CO2-neutrale brændstoffer, vil klimaet også have gavn af, at vi ikke kører med halve, men i stedet hele, læs i tromlerne. På den måde kører færre biler færre kilometer, og der bliver bedre plads på vejene til gavn for alle,” mener Peter Wiboe Holm.

FAKTA
Unicon er Danmarks største producent og leverandør af færdigblandet beton med 35 fabrikker og cirka 370 medarbejdere over hele landet. Unicon producerer årligt omkring 1
million kubikmeter beton.
Unicon har en flåde på 195 lastbiler og har netop modtaget verdens første serieproducerede betonbil, som både kører og driver blanderen med el. Bilen er udviklet sammen med Volvo og tyske Liebherr og blev præsenteret på Transport 2021-messen i Herning medio september.

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063