23948sdkhjf

Lemvigh-Müller investerer trecifret millionbeløb i digitalisering

I teknik- og stålgrossistens strategi er et af fokusområderne af blive ”digital frontløber”. Digitalisering bliver dermed et nøgleområde i de kommende år, og det afspejler sig i investeringsniveauet, hvor Lemvigh-Müller kommer til at bruge mange penge på digitalisering.

- Det bliver nok omkring et nicifret tal, konstaterer Christian Søgaard-Christensen, der er CFO hos Lemvigh-Müller.

Fremtidens kundeoplevelse

Selve digitaliseringen er selvfølgelig ikke nogen ny ting hos grossisten, men ikke desto mindre bliver der sat ekstra turbo på udviklingen i de kommende år.

- Inde under det at være digital frontløber har vi et par forskellige indsatsområder. Det ene er, at vi ønsker at skabe fremtidens kundeoplevelse. Det er der, vi med det engelske ord omnichannel siger, at kunden, der kommer til os, skal have den samme gode, relevanteoplevelse, uanset om kontakten er  via telefonen, appen, vores webshop,  i butikkerne eller til salgsmødet. Og et af de steder, vi bare kan se, der sker en bevægelse nu, er på vores e-handelsplatforme, som er ret store og oplever vækst i de her år, fortæller Christian Søgaard-Christensen.

Flere varenumre

Det seneste halve år har Lemvigh-Müller derfor arbejdet på at opbygge en helt ny digital platform, og det er et arbejde, der kommer til at række cirka halvandet år ud i fremtiden.

- En anden ting vi sidder og kigger på er, at vi som grossist har 350.000 varenumre i vores sortiment. Men når vi kigger ud andre steder, så kan vi se, at hvis vi får alle vores leverandører med, med hele deres sortiment, så kan vi blive en meget, meget større platform, hvor man får den her one stop-oplevelse, vi ønsker at skabe. Der arbejder vi ret avanceret med at få onboardet vores leverandørers data på en måde, hvor man i stedet for at gøre det manuelt får gjort det automatisk, siger Christian Søgaard-Christensen, og tilføjer:

- Samtidig med at det bliver gjort automatisk, indplaceres de i nogle produkthierarkier, der gør, at man rent faktisk kan søge på det. For en ting er at have hele platformen, men det skal også være nemt og hurtigt af fremsøge de varer, man skal bruge..

Fokus på big data

Tusinder af kunder betyder også, at Lemvigh-Müller ligger inde med en del kundedata. Disse vil man også forsøge at udnytte bedre.

- Fordi vi har så mange transaktioner, som vi har, og mange af dem er digitale, så har vi ret meget data. Vi har også for et par år siden etableret en big data-funktion, som bruger rigtig meget krudt på at forudsige ting, der kommer til at ske inden for forskellige kundegrupper, eller op- og nedgange i efterspørgslen på givne ting, fortæller Christian Herbert, der er kommerciel direktør hos Lemvigh-Müller.

- Det er noget af det, vi også investerer i - at få de data bragt i spil. Både så vi kan tilrettelægge vores arbejde bedre, men også for at kunne se nogle mønstre i de ting, vores kunder gør, så vi kan sikre, at vi har de rigtige ting på lager til det rigtige tidspunkt og de rigtige steder og kan tale leverancemønstre med kunderne ud fra et big data-perspektiv fortsætter han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079