Køber 360.000 kvadratmeter havneareal til Flodbyen Randers
Randers Kommune og Randers Havn underskrev tirsdag den formelle overtagelses- og købsaftale for 36 hektar havnearealer, som udgør en stor del af det store byudviklingsprojekt Flodbyen Randers. Det fortæller programleder Jimmi Joensen, Flodbyen Randers, til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Med aftalen er vilkår og pris for Randers Kommunes overtagelse af arealerne nu på plads – en vigtig milepæl for det store byudviklingsområde, der samlet omfatter omkring 59 hektar ved Randers Fjord og Gudenåen. De resterende 23 hektar, der bliver til Flodbyen Randers, ejer kommunen allerede.
Over de kommende årtier bliver de gamle, bynære arealer til samlet cirka 335.500 kvm bebyggelse i form af boliger samt en mindre andel erhverv.
Holder prisen for sig selv
Økonomien i handlen bliver ikke offentliggjort.
Da kommunen og havnen ifølge loven skal handle til markedsværdi, er prisen for arealerne beregnet af en ekstern mægler med udgangspunkt i, hvad udviklingsplanen for Flodbyen Randers fastlægger arealernes brug til i fremtiden.
– Det er afgørende for realiseringen af Flodbyen Randers, at havnen er med hele vejen, og det er afgørende for byen, at vi også har en velfungerende havn i fremtiden. Nu har vi en konkret aftale om overtagelse og køb af arealerne, som matcher den gradvise udflytning af Randers Havn, og det er en fuldstændig afgørende forudsætning for den videre realisering af Flodbyen Randers, siger Torben Hansen, borgmester i Randers Kommune.
Etapevis udflytning og udbygning
Randers Havn er i gang med at flytte sine nuværende aktiviteter til nye arealer længere mod øst. Aftalen indebærer, at havnearealerne overtages i fire etaper i takt med, at de nuværende havnevirksomheders lejekontrakter udløber.
Første etape, som omfatter de indre havnearealer nær Havnegade og havnekontoret, overtager kommunen allerede næste år. Sidste etape, som er Sydhavnen, overtages i 2036.
Den store forkromede udviklingsplan for Flodbyen Randers opererer med en noget længere tidshorisont for selve udbygningen. Heri ventes etape fire, der blandt andet omfatter udbygningen af Sydhavnen, først igangsat fra 2045 og fremefter. Forklaringen på tidsforskydningen skal ifølge Jimmi Joensen findes i, at man ganske enkelt ikke forventet at kunne bygge og afsætte de mange nye kvadratmeter med samme fart som udflytningen og overtagelsen.
Delområderne i de fire etaper indeholder skalérbare byggefelter målrettet fremtidige developere. Byggefelternes størrelser varierer fra 2.000 til 22.500 etagemeter, et træk der giver mulighed for at aktivere både små og store, lokale og nationale udviklere over den langstrakte proces.
Byudvikling, infrastruktur og klimasikring i ét
Flodbyen Randers, tidligere omtalt som Byen til Vandet, er det største byudviklingsprojekt i Randers Kommunes historie. Visionen er at skabe en ny bydel i floddeltaet ved Gudenåen og Randers Fjord med plads til 7-8.000 indbyggere, hvor der skal være natur, en tilgængelig vandkant for alle, en varieret og forbundet by samt et mangfoldigt by- og hverdagsliv.
Projektet vil også sikre Randers by mod fremtidige oversvømmelser og løse væsentlige udfordringer med infrastrukturen. En ny bro, Klimabroen, skal halvere trafikken på Randers Bro, som i dag bliver passeret af omkring 40.000 køretøjer i døgnet. Samtidig vil Klimabroen fungere som en del af beskyttelsen mod stormfloder. Ligeledes vil en godt seks kilometer lang højvandsbeskyttelse kaldet Klimabåndet fungere som klimabeskyttelse og samtidig skabe attraktive by- og naturområder.