Anlægsentreprenør tror på dyr miljødiesel
HVO diesel hedder det nye mantra hos entreprenørfirmaet Nordkysten, der både er en vognmandsforretning og en anlægsentreprenørforretning. Firmaet har besluttet sig for at afprøve HVO diesel, som er et miljøvenligt alternativ til den konventionelle dieselolie.
- Faktisk er det en væsentligt dyrere løsning end den konventionelle dieselolie. Det koster ca. 45 procent mere at hælde på tanken. Samtidig skal vi regne med, at forbruget stiger en-to procent. Så billigt er det ikke, siger materielchef Stig Lippold til Licitationen Byggeriets Dagblad.
Når man alligevel har besluttet at forsøge det, så er det fordi firmaet har en miljøprofil, som tilsiger at man forsøger at gøre det man kan, for at skåne miljøet.
Dieselolie på gas i Horsens
- Det er vigtigt for os at være med i front som en af de anlægsentreprenører, der skubber til den grønne omstilling i bygge- og anlægsbranchen. Og der er ingen tvivl om, at det vil reducere vores CO2-udledning, hvis vi kører med HVO Diesel på flere af vores gravemaskiner, lastbiler og entreprenørbiler. Generelt udleder maskiner, som kører på HVO Diesel, meget mindre CO2 end med normal diesel, lyder det fra en pressemeddelelse, som firmaet er deltager i.
- Jeg erkender at det er en høj pris. I starten kan vi nok ikke regne med andet end at vi selv må betale det, men på sigt håber vi på, at kunderne bliver så glade for det, at de vil være med til at betale for den grønne profil, vi som entreprenør får, siger Stig Lippold til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Han oplyser, at han køber dieselolie for omkring 7,5 mio. kroner om året. En udgift, som i fuld skala vil koste cirka 11 mio. kroner.
- Vi vil informere vore kunder om merudgiften, når vi udsender tilbud. Det er også vigtigt at tænke på, at flere bygherrer stiller krav til renere maskiner og lastbiler, især i byerne, siger han til Licitationen Byggeriets Dagblad.
Også eldrevne maskiner
Foruden HVO Diesel har Nordkysten flere andre skibe i søen, der skal medvirke til at nedbringe klimabelastningen i anlægsarbejdet.
Nordkysten har for eksempel modtaget den første eldrevne gravemaskine, efter virksomheden sidste år fik testet elektriske anlægsmaskiner i indre by i København i samarbejde med Teknik- & Miljøforvaltningen i Københavns Kommune og Radius Elnet.
Formålet var at mindske støjen og reducere CO2-udledningen samt teste modenheden af de nye maskiner, hvilket lykkedes over alt forventning.
Han tilføjer, at Nordkysten yderligere har kontaktet en energikonsulent til at kigge på virksomhedens forbrug:
- Målet er at omstille Nordkystens energiforbrug til 100 procent bæredygtig produktion af el og varme og udelukkende anvende grøn strøm.
Nordkysten har yderligere overvejelser om at afprøve elbiler og har det seneste år udskiftet cirka 100 entreprenørbiler med nye, der er langt mere brændstoføkonomiske og kan køre betydeligt længere på liter.
Også gravemaskinerne
En af firmaets gravemaskiner kører lige nu ved et boligområde i Kalundborg op mod 10-12 timer om dagen. Testens formål er at afprøve HVO diesel i maskinens drift, måle forbrug af HVO diesel ift. normal diesel samt vurderer logistikken omkring levering af HVO diesel.
- Vi bruger mange store gravemaskiner og har også tunge lastbiler, der kører langt. Ved årsskiftet håber vi derfor, at vi kan teste to andre gravemaskiner samt vores seks store lastbiler, som blandt andet kører i København og holder i tomgang, når den skal betjene deres kraner. Det er helt klart i den retning, vi ønsker at gå, siger han.
Blandt pionererne
Nordkystens beslutning er ifølge Dennis Bylov Dalgaard, Head of Press & Communications hos Circle K, et stort skridt i den rigtige retning mod en grønnere omstilling i bygge- og anlægsbranchen:
- Afhængigt af HVO Diesel-typen vil Nordkysten kunne udlede 90 procent mindre CO2 sammenlignet med almindelig diesel. Nordkysten viser sig med denne prioritering som en af pionererne i deres branche, som er i stand til at imødekomme kundernes krav og forventninger fremadrettet, fortæller han.