Femern finder daglig rådgiver
Atkins Danmark bliver Femern A/S’ daglige rådgiver på de jernbanetekniske anlæg på Femern Bælt-forbindelsen. Det oplyser rådgiverfirmaet i en pressemeddelelse.
Valget er truffet efter en udbudsrunde, og de to parter har nu underskrevet en rammeaftale med opstart pr. 1. januar 2020.
– I forvejen har Atkins i årtier været rådgiver på en række af de største baneprojekter i Danmark, senest den nye bane København-Ringsted og Metro Cityringen og aktuelt på Signalprogrammet, og denne massive erfaring vil naturligvis blive bragt ind i arbejdet på Femern, siger direktør for Business Development i Atkins, Eli Skop, i pressemeddelelsen.
Aftalen mellem Femern A/S og Atkins omfatter rådgivningsopgaver inden for forberedelse af grundlæggende design af jernbanearbejder; forberedelse og afslutning af udbudsprocesser; gennemgang af detaljeret design og overvågning af arbejdet med at bygge jernbanen; test- og idriftsættelsesprocesser; samt definering og styring af tekniske grænseflader.
Som underrådgiver på projektet har Atkins inddraget den tyske virksomhed Gauff, der vil varetage grænsefladerne med den tyske del af jernbanen samt myndighedsbehandling i Tyskland.
Rammeaftalens periode er otte år med mulighed for forlængelse i tre gange to år.
Fermern Bælt-tunnelen mellem Rødby og Puttgarden rummer to tunnelrør med tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor.