Fra papmodeller til augmented reality
Det er godt nok ikke som Grand Theft Auto eller Rublox, men ved hjælp af en skøn VR-brille har Arkikon tidligere inviteret Magasinet Forsynings redaktør inden for på Grenaa Varmevæk.
Her var det muligt at gå blandt kedlerne og kigge op, kigge ned og få en fornemmelse af grandiositeten i værket. Og skyde en rådgiver i bedste gamer-stil.
Politisk korrekt – ja det er jo spørgsmålet - men nytænkende og en fordel i byggeprocessen. Absolut. I hvert tilfælde hvis man udelader gaming-elementet.
Men livet som arkitekt har ikke altid budt på Virtual Reality og 3D-modeller.
Arkitekturens arbejdsmetoder har nemlig ændret sig gennem de seneste 20 år.
Arkikon startede som så mange andre med at tegne i hånden og på computeren, så kom 3D-tegningerne. Og nu er virksomheden i fuld gang med interaktive , digitale arbejdsredskaber.
Foldet i pap
For mange år siden var klassiske arkitekttegninger statiske og flade. Det kunne være svært for ikke-arkitekter at aflæse og visualisere en bygning ud fra streger på et stykke papir.
- Derfor byggede vi papmodeller – et stort stykke arbejde, som ikke var så nemt at ændre på, hvis vi ændrede på tegningerne, siger Thomas Enevold.
Efterhånden blev tegningerne digitale og i 3D, og arkitekterne hos Arkikon kunne vende og dreje dem på skærmen.
- Vi brugte vores tegninger aktivt og kunne vise modellen af et byggeri fra flere sider. Men det var stadig en lidt flad oplevelse, erkenderThomas Enevold.
Dynamiske 3D-modeller
For ti år siden begyndte Arkikon at bruge 3D-modellerne aktivt. Alle faggrupper kom med deres 3D-modeller – den overordnede tegning fra arkitekten, stålarbejdet fra ingeniørerne og rørføringen fra installatøren.
- Modellerne samlede vi til én fælles 3D-model, og pludselig kunne vi se sammenhængen mellem faggruppernes tegninger, hvor de kolliderede og hvor der kunne være udfordringer, siger Thomas Enevold.
Det var et effektivt arbejdsredskab, der understøtter den måde, hvorpå Arkikon arbejder - hvor alle faggrupper inddrages og samarbejder tidligt i projekteringen.
VR-brillen og forsyningssektoren
Hvor Arkikon for tyve år siden gik Jørgen Clevin i bedene og klippede og foldede bygningerne i pap – kastede selskabet sig for otte år siden over 3D-print.
- Vi fik vores første 3D-printer og printede vores projekter ud i små dele, som vi samlede til en hel model af bygningen. Det var et supergodt arbejdsredskab, som vi brugte på byggemøderne, men det var tidskrævende og omstændeligt at 3D-printe, siger Thomas Enevold.
Men så kom VR-brillen. Og det var noget, der huede Thomas Enevold. Nu kunne han tage kunderne med ind i alle faser af byggeriet og skabe en rumlig fornemmelse af det.
Det betyder, at kunder og samarbejdspartnere kan involveres i langt højere grad end tidligere.
- Når vi for eksempel projekterer til forsyningsbranchen, kan vi sætte modeller af maskinerne ind i vores 3D-tegning og lukke maskinleverandørerne ind i modellen. Det bliver meget konkret og gør dem i stand til at vurdere placeringen af maskinerne og følge rørføringen gennem bygningen, siger Thomas Enevold.
Flere på byggepladsen
Selvom Arkikon er tilfredse med de muligheder VR-brillen giver, så er det en meget individuel oplevelse. Derfor arbejder Arkikon i øjeblikket på at skabe en oplevelse, hvor folk kan gå sammen og se det samme.
- Vi er i fuld gang med at arbejde med Augmented Reality og digitale tvillinger. Flere mennesker kan stå sammen på byggepladsen og se på en fælles skærm, der viser 3D-modellen af det færdige byggeri med data på elementerne. Vi kan vise forskellige muligheder og afprøve forskellige løsninger, mens vi står der. Det er fantastisk effektivt for eksempel ved ombygninger og tilbygninger, siger Thomas Enevold.
Hvorvidt Augmented Reality og digitale tvillinger i fremtiden skal bruges på at skyde en rådgiver er nok tvivlsomt. Men at det er kommet for at blive, er der ingen tvivl om.