Monberg & Thorsen sælger Dyrup
Køber er amerikanske PPG Industries, Inc. (PPG), og salgsprisen udgør 135 mio. EUR, svarende til 1.000 mio. kroner.
Transaktionen, der forventes endeligt afsluttet i løbet af tredje kvartal 2011, er betinget af relevante myndigheders godkendelse og sædvanlige aftalebetingelser.
Som led i salget har Monberg & Thorsen påtaget sig diverse garantiforpligtelser, herunder i relation til opfyldelsen af visse driftsmæssige forudsætninger for 2011 og risici for miljømæssige forhold knyttet til Dyrups produktionsfaciliteter.
Stærkt vendepunkt markerer succesfuld turn-around
Siden 2006 har Dyrups ledelse gennemført en succesfuld turn-around med fokus på styrkelse af markedsposition og forretningsgrundlag i en industri præget af stor konkurrence og øget prispres.
De strukturelle og strategiske tiltag, der er gennemført i Dyrup, har koncentreret sig om tilkøb samt udvikling af produkter og koncepter inden for DIY og PRO, frasalg af industriaktiviteter samt markante omkostningsreduktioner og effektivitetsforbedringer.
Målet har været at etablere grundlaget for en økonomisk robust forretning med en langsigtet vækst- og indtjeningsevne på højde med de europæiske konkurrenter.
Et stærkt vendepunkt og en vigtig milepæl i forhold til denne målsætning nåede Dyrup i 2010. Med en omsætningsfremgang på 8 %, heraf 1 % organisk, øgede Dyrup i 2010 sin position i et marked som faldt med 4 %.
Samtidig blev det primære driftsresultat i forhold til 2009 på meget tilfredsstillende vis forbedret fra et tab på 20 mio. kr. til et positivt resultat på 42 mio. kr.
Vækst og stordrift er en nødvendighed
De mange og betydelige tiltag, der er gennemført i Dyrup de seneste år, har skabt en fokuseret virksomhed med en attraktiv europæisk markedsposition inden for maling og træbeskyttelse med stærke varemærker, produktegenskaber samt stor innovationsevne.
Det medfører efter ledelsens vurdering, at opnåelse af kritisk masse og stordriftsfordele er afgørende forudsætninger for at realisere fremtidig vækst og stigende profitabilitet. Ved et salg til PPG, der er globalt førende inden for maling, medvirker Monberg & Thorsen til en fortsat værdiskabende konsolidering af industrien:
- Med stærke varemærker og markedspositioner inden for maling og specielt træbeskyttelse i DIY og PRO i Danmark, Frankrig, Tyskland, Iberia og Polen, komplementerer Dyrup PPGs solide tilstedeværelse i andre europæiske lande. Omvendt får Dyrup med PPG som ejer væsentligt bedre forudsætninger for at realisere sine langsigtede vækst- og indtjeningsmålsætninger gennem styrket fokus på produktinnovation, salgssynergier på både eksisterende og nye markeder samt opnåelse af stordriftsfordele, lyder det i en udtalelse fra adm. direktør Jørgen Nicolajsen.
Med salget nedjusterer Monberg & Thorsens 2011-forventningerne til sin samlede koncernomsætning fra 5,9 til 5,4 mia. kroner. Samtidig reduceres forventningen til koncernens resultatgrad fra 1 % til et nul-resultat før skat inkl. resultatpåvirkningen fra salget af Dyrup.