23948sdkhjf

Millioner til byggeri med affald

Seks idéer skal dyste om midler til at udvikle en prototype

Byggesektoren er blandt verdens største producenter af affald. Hvert år produceres 1,3 milliarder tons affald på verdensplan, halvdelen kommer fra byggeriet, og tallet stiger år efter år.

Derfor har Realdania taget initiativ til en konkurrence om at genanvende affald som ressourcer til byggeriet, og onsdag blev finalisterne fundet.

Ganske passende skete det på Building Green, hvor seks innovative idéer blev udvalgt blandt 39 ansøgere.

- De seks finalister er rigtig gode bud på, hvordan fremtidens cirkulære løsninger skal se ud, og hvordan man kan tænke cirkulært fremfor lineært i byggesektoren. Og så rummer flere af dem potentiale for at blive skaleret globalt, siger Chris Murphy, der er repræsentant for den globale affaldsorganisation ISWA og medlem af dommerpanelet.

De seks finalister

Golder Associates: Circular Alternative
Et system, hvor i første omgang træ fra midlertidige konstruktioner på byggepladser bliver indsamlet og videresolgt til samme formål via byggemarkedet Stark.

Vandkunsten: RePanel
En vægbeklædning af byggeaffald fra renoveringer og nedrivninger. Det endelige produkt er et fleksibelt modulsystem i forskellige mønstre, materialer og former, som både er dekorativt og isolerende.

Søren Jensen rådgivende ingeniører: From Waste To Biomaterial
Et nyt bæredygtigt byggemateriale, skabt ved at gro svampesporer i affaldsstrømme for at erstatte byggematerialer som akustikplader og isolering.

RGS Nordic: Urban Mining Of Masonry
Genanvendt murværk og cement omdannet til et robust materiale, som kan anvendes til at konstruere vægge og facader. 

Odico Formwork Robotics: Digichalk
Et byggemodul, der kombinerer flamingoaffald med kalksten og cement gennem en innovativ robotteknologi. Materialet har samme isoleringseffekt som flamingo, densitet som beton og udseende som kalksten.

Krydsrum Arkitekter: Reskur
Et byggesystem til skure, fremstillet af genbrugt træ og tegl fra tagrenoverings-affald.

Finalisterne skal nu videreudvikle deres idéer, blandt andet med en forretningsplan, og til februar kåres tre vindere, som alle vinder et seks måneder langt udviklingsforløb og 1 mio. kroner til at udvikle den første prototype.

Undervejs får finalisterne hjælp til at finde samarbejdspartnere på tværs af værdikæden. Det er en vigtig del af konkurrencen, fordi partnerskaber ifølge projektchef Simon Kofod-Svendsen fra Realdania er afgørende for, om man formår at udvikle sin idé til en kommerciel løsning:

- Nu kommer den næste spændende fase, hvor de seks finalister skal danne teams, så de skaffer de kompetencer, de har brug for. Det er vidt forskelligt, hvad de har brug for, fordi vi jo taler om vidt forskellige idéer. Men dem, der får sammensat det rigtige team, vil have rigtig gode vinderchancer, siger han.

Se mere om messen Artiklen er en del af temaet Building Green København 2018.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.106