23948sdkhjf

Køkkengigant taber på vintervejret

Nobia går en smule tilbage i årets første måneder. Særligt det danske og finske marked giver dog grund til optimisme

Den svenskbaserede, børsnoterede køkkengigant Nobia AB er gået en smule tilbage i årets første kvartal sammenlignet med samme periode i 2017.

Koncernens organiske vækst er således faldet med 6 procent, ligesom nettoomsætningen er faldet fra 3,32 milliarder svenske kroner i 2017 til 3,17 milliarder svenske kroner i 2018. 

Resultatet efter skat er ligeledes faldet med godt 12 millioner svenske kroner.

Ifølge kvartalsrapporten skyldes tilbagegangen blandt andet den kolde vinter, hvilket har medført færre projektsalg for koncernen. Dertil kommer færre leveringsdage på grund af påskens beliggenhed og nogle store projekter i 2017. 

Et stærkt 2017 for koncernen

Den mulitnationale Nobia-koncern har betydelige aktiviteter i Danmark og især hovedbase i Ølgod, hvor mærkerne HTH og Invita produceres. Nobia ejer også luksusmærket Uno Form, som har produktionssnedkeri i Farsø.

Som Wood Supply tidligere har fortalt, overgik Nobia Denmark sig selv i 2017 og leverede et historisk stærkt regnskab. Samtidig fordoblede Nobia AB næsten sit overskud i 2017 - og det på trods af, at omsætningen så godt som stagnerede.

Danmark var således det eneste nordiske land, hvor både kontrakt- og forbrugersalg steg sidste år. Samtidig var Danmark det land, der gav koncernen den bedste omsætningsvækst i den nordiske region.

Danmark som vækstmotor

Danmark er da også fortsat et af de lande, Nobia har størst tiltro til. 

I kvartalsregnskabet betegner koncernen forholdene i den nordiske region som gunstige, og fremadrettet forventer man, at Danmark og Finland vil overtage Sveriges rolle som vækstmotor i regionen.

Nobia er eksempelvis valgt som køkken- og skabsleverandør til "Majakka", hvilket bliver den højeste bygning i Finland med 283 lejligheder.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096