23948sdkhjf

Kommunernes byggesager skal være digitale

Går alt som planlagt, får landets kommuner i 2012 et nyt it-system, der skal hjælpe borgere og virksomheder med at søge byggetilladelser. Det skal fjerne fejl og mangler.
Det nye system skal bygge på erfaringerne fra et igangværende pilotprojekt, der har deltagelse af Erhvervs- og Byggestyrelsen, seks kommuner og KL.

Ifølge Kommunenyt.dk viser de foreløbige erfaringer, at der er store fordele ved at etablere en landsdækkende digital løsning for byggeansøgninger:

- Et it-system til byggeansøgninger kan være med til at fjerne fejl og mangler, som der i dag er i de byggesager, som kommunerne får. Samtidig med at it-systemet skal give borgerne et bedre overblik over muligheder og begrænsninger, skal systemet også være med til at effektivisere byggesagsbehandlingen, siger Torben Kjærgaard, direktør i KL, til Kommunenyt.dk.

Baggrund
KL’s digitale strategi blev vedtaget af KL’s bestyrelse i slutningen af 2010. I den forudgående høring gav knap 90 % af kommunerne udtryk, at digitalisering af bygesagsbehandling er vigtig.

I strategien er der angivet som mål, at 80 kommuner har implementeret digital ansøgning i 2015 og at 70 % af ansøgerne benytter sig af løsningen.

Virksomheden Kombit A/S skal i den kommende periode hjælpe kommunerne med at konkretisere projektet, så det er klar til alle interesserede kommuner i 2012.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094