23948sdkhjf

Den nye Holbæk Realskole rejser sig

Holbæk Private Realskole i Nordvestsjælland har de senere år oplevet voksende interesse og stigende elevtal.

Derfor udvider skolen nu kapaciteten – i en hovedentreprise der udføres af B. Nygaard Sørensen A/S med Kant Arkitekter, Thing & Brandt Landskab og Aksel V. Jensen A/S som rådgiverteam.

Om Holbæk Private Realskole

Holbæk Private Realskole blev oprettet i 1846. Skolen har 68 lærere og 591 elever fordelt på 0.-10. klassetrin.

 De nuværende skolebygninger er opført som kommuneskole i 1955 og blev i 2005 overtaget af Holbæk Private Realskole.

Fredag var der rejsegilde på projektet, som omfatter 1.500 nye kvadratmeter til udskolingen, en klubbygning på 145 kvadratmeter samt en mindre ombygning af eksisterende omklædningsrum og depoter.

- Skolen er i dag markant forandret i forhold til den skole, mange af os selv var børn i engang. Skoledagen er blevet længere, undervisningen mindre stereotyp, mindre stillesiddende og langt mere tværfaglig. De pædagogiske idealer har med andre ord flyttet sig på en række områder. I Holbæk har det været et omdrejningspunkt, at skabe en skoleudvidelse som peger fremad og matcher de pædagogiske idealer, fortæller Uffe Bay-Smidt, der er partner i Kant arkitekter.

Understøtter mentalt gearskifte
Den mest markante nyskabelse er en udskolingsbygning. Den skal med sine tre fulde etager og en udnyttet tagetage danne ramme for de ældste af skolens elever, nemlig 7.-10. klasserne.

Den arkitektoniske ambition er at skabe et byggeri, der spiller sammen de gamle skolebygninger fra 1955 og samtidig markerer en forskellighed. Skolens elever må nemlig gerne kunne mærke skiftet fra mellemtrin til udskoling – og her understøtter det fysiske skifte til nye rammer elevernes mentale gearskifte, når de rykker op i de ældre klasser.

Inden for i den nye udskolingsbygning vil hver etage blive disponeret, så én årgang med tre tilhørende klasseværelser placerer sig omkring et fællesareal. Fællesarealet organiseres, så det er opdelt i mindre enheder, hvori elever kan arbejde i større og mindre grupper.

Vinduer får helt nye funktioner
For at skabe mulighed for at arbejde med differentierede undervisningsforløb og med forskellige indlæringsmetoder for de enkelte elever bruges facadens vinduer som et aktivt element på lige fod med den øvrige møblering.

Med et simpelt greb udvides de almindelige vindueskarme til at omfatte nye funktioner. Nogle steder trækkes vinduet ned i højde og indrettes som en sidde-niche. Andre steder placeres vinduets bund i bordhøjde og kan bruges som en koncentreret arbejdsstation for 2-3 elever. Og endelig etableres der vinduer som strækker sig fra gulv til loft og bliver et ’udkigspunkt’, hvorfra man kan følge legen i skolegården og se, hvem der vinder frikvarterets fodbold- eller basketballkamp.

Nicherne er beklædt med træ for at give et varmt udtryk i facadernes vindueshuller og skabe en kontrast til facadernes vægge, som udføres i rå betonelementer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.455