Befordringsfradrag: Kun en øre mere - se de nye satser
Fradraget stiger så lidt at det dårligt kan mærkes.
Årsagen skal findes i forventede stigende benzinpriser for 2018 - men også at man ved beregningen tager hensyn til hvor meget benzin bilerne i gennemsnit bruger per kørt kilometer. Og det bliver mindre år for år.
- Når satserne for 2018 generelt stiger en smule, så skyldes det, at benzinpriserne forventes at blive højere i 2018, men til gengæld kører bilerne længere på en liter brændstof, forklarer Hanne Søgaard Hansen, der er formand for Skatterådet.
Reglerne for befordringsfradrag er uændrede, så der stadigt ikke er fradrag for befordring for de første 24 kilometer pr. dag mellem hjem og arbejde.
![]() |
Befordringsfradraget:
Den tidligere sats var for 2017For kørsel ml. 24-120 km 1,93 kr. pr. km
For kørsel over 120 km 0,97 kr. pr. km
Den nye sats for 2018 er:
For kørsel ml. 24-120 km 1,94 kr. pr. km
For kørsel over 120 km 0,97 kr. pr. km
Reglerne for udbetaling af skattefri befordringsgodtgørelse for kørsel i egen bil er uændrede. Den kan udbetales til medarbejdere, der kører erhvervsmæssigt i egen bil, forudsat, at arbejdsgiveren fører den fornødne kontrol hermed.
Skattefri godtgørelse for kørsel på egen cykel eller knallert
Godtgørelse for at bruge egen cykel, knallert, 45-knallert og scooter er for 2018 0,53 kr. pr. km.
Satserne er beregnet på baggrund af et skøn over benzinpris for 2018 på 11,96 kr. pr. liter.
![]() |
Skattefri befordringsgodtgørelse for kørsel i egen bil:
Den tidligere sats var for 2017For de første 20.000 km 3,53 kr. pr. km
For kørsel over 20.000 km 1,93 kr. pr. km
Den nye sats for 2018 er:
For de første 20.000 km 3,54 kr. pr. km
For kørsel over 20.000 km 1,94 kr. pr. km
Måden man transporterer sig har ingen betydning for, hvor stort et befordringsfradrag man er berettiget til.
Ikke den korteste vej
Når transportvejen, som danner grundlag for beregningen af befordringsfradraget, skal gøres op, er man som skatteyder forholdsvist frit stillet. Man behøver altså ikke nødvendigvis vælge den korteste vej.
Transportvejen skal opgøres på grundlag af den normale transportvej ved kørsel i bil. Hvis den skattepligtige f.eks. på cykel kommer frem og tilbage til arbejde ad stier, der gør den tilbagelagte strækning væsentligt kortere end den normale transportvej ved bilkørsel, er det uden betydning for befordringsfradraget, der alligevel skal beregnes på grundlag af den normale transportvej ved kørsel med bil.
Ved fastlæggelsen af den normale transportvej ved kørsel med bil kan der tages hensyn til de givne geografiske forhold, det tidsmæssige forbrug og økonomisk rimelighed.
Skattemyndighederne har pligt til at lægge betydelig vægt på den skattepligtiges eget valg af transportvej.
![]() |
Hjælp dine kolleger
Del artiklen på LinkedIn, Facebook, Twitter - klik på logoerne herunder.Der er ikke nogen øvre grænse for, hvor lang en transportvej, man vil kunne få befordringsfradrag for. Er der tale om en ekstraordinært lang transportvej, vil bevisbyrden for at transporten har fundet sted dog blive skærpet.