23948sdkhjf

Ingeniører: Det kommunale efterslæb har rundet 30 milliarder

Kommunale bygninger og veje forfalder og mister værdi for milliarder, konkluderer Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, i en analyse.

Folkeskoler, plejehjem, idrætsanlæg, biblioteker og veje forfalder mange steder i landet, fordi der i den stramme kommunale økonomi ikke bliver sat tilstrækkelig penge af til vedligehold.

Det konkluderer Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, i sin State of the Nation-rapport, som hvert fjerde år kortlægger af tilstanden i den danske infrastruktur.

Af rapporten fremgår det, at mens den statslige og private infrastruktur har fået et løft, er det gået modsat på det kommunale område. Over de seneste fire år er de kommunale veje og bygninger kommet i ringere forfatning.

- Situationen er meget bekymrende. Når vores infrastruktur forfalder, så går det først og fremmest ud over de børn og voksne, der i dag skal leve med dårligt indeklima og hullede veje. Men det betyder også, at værdier bliver destrueret hver dag – og det går ud over de næste generationer, som kommer til at betale, siger FRI’s administrerende direktør Henrik Garver i en kommentar til rapporten.

Dårligt indeklima forringer indlæring
Den offentlige bygningsmasse består af 43 millioner kvadratmeter. Mens stat og regioner til sammen ejer 12 de millioner, råder kommunerne over 31 millioner kvadratmeter. Omkring halvdelen udgøres af skoler, institutioner og kulturbygninger.

Dårligt indeklima er et massivt problem i danske folkeskoler. En nylig DTU-undersøgelse fra Realdania viser desuden, at CO2 koncentrationen er højere end anbefalet i 78% af skolerne, og senest har Dansk Byggeri offentliggjort tal, der viser, at Arbejdstilsynet giver reaktioner på hver fjerde besøgte skole.

- Det er i skolerne, at vi lægger grunden for fremtidens vækst og velfærdssamfund. Det kræver ordentlige forhold. Derfor må kommunalpolitikerne gøre op med mange års nedskæringspolitik på dette område og få vedligehold ind i budgetterne, siger Henrik Garver.

Veje og broer halter også
Situationen for bygninger gælder også for kommunale veje og broer. Mens trængslen på vejene stiger, bliver der slidt stadig mere på vejbelægningerne.

Den gennemsnitlige levetid for et asfaltslidlag er 12-15 år, men i mange kommuner nedbrydes asfalten hurtigere, fordi den ikke afvandes korrekt, vedligeholdes og skal klare mere trafik.

Også for broerne er efterslæbet markant. I rapporten vurderes det, at behovet for vedligehold på bare fire år er fordoblet.

Læs mere i FRI’s State of the Nation 2016

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11