Danske ingeniører bag Storbritanniens største bro
I dag den 4. september indvier Dronning Elizabeth officielt Storbritanniens højeste og verdens længste skråstagsbro, Queensferry Crossing.
Rambøll har stået i spidsen for konsortiet bag broen, der efter seks års arbejde nu åbner for de 24 millioner biler, der hvert år krydser fjorden Firth of Forth i Skotland.
Fakta om Queensferry Crossing• Storbritanniens højeste bro og verdens længste skråstagsbro med tre pyloner • Designet er resultatet af mere end 20.000 produktionstegninger • Broen er 210 meter over vandstanden (ved højvande), svarende til omkring 48 dobbeltdækkere stablet oven på hinanden • Brodækket vejer i alt 35.000 tons, svarende til 80 stk. Boeing 747. (Kilde: Rambøll) |
- Vi har arbejdet på Queensferry Crossing siden 2009, og det har både været en udfordrende og givende oplevelse, siger Lars T. Thorbek, projektdirektør i Rambølls afdeling for internationale broer, i en pressemeddelelse.
37.000 kilometer kabler
Queensferry Crossing er ca. 2,7 km lang med to hovedfag, hver på 650 m. og to sidefag på 223 meter. Broen skal afhjælpe den stigende overbelastning på den eksisterende bro, Forth Road Bridge, der oprindeligt var designet til 11 millioner krydsende køretøjer om året.
Det visuelt dominerende ved konstruktionen af Queensferry Crossing er broens innovative kabeldesign med overlappende kabler. Teknisk set giver kablerne en nødvendig stivhed til broen og muliggør, at broens dæk er lettere og de tre bærende tårne er slankere.
37.000 kilometer kabler holder broen oppe. Kablerne kan udskiftes som en del af det normale vedligeholdelsesarbejde – uden at lukke broen, hvilket er en vigtig funktion for så stor en transportkorridor.
Rambøll har arbejdet tæt sammen med hovedentreprenøren FCBC og projektets kunde, Transport Scotland, på designet af broen, forbedring af de omkringliggende vejnet og brotilkørsler samt integrering af intelligent motorvejsteknologi. Teknologien anvender servicetårne, der sikrer bane- og fartkontrol samt informerer bilister om trafikpropper. Derved mindskes kødannelse og både trafikflowet og sikkerheden forbedres.
Foruden Rambøll har projektteamet bestået af svenske Sweco og tyske Leonhardt, Andrä und Partner.