6000 vognlæs beton skal sikre lynhurtig togforbindelse på Fyn
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/104820577.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=5861&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=3898&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=6&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=439&accessToken=6784b45e40083dec2b9a1c42338339cc6d03d4a730676bb0b840cbeaa7bc1d12)
Så er det med at få fyret godt op under betonblanderen hos Danmarks største betonleverandør- og producent.
For Unicon skal nemlig levere cirka 56.000 kubikmeter beton til opførelsen af 34 nye broer som en del af anlæggelsen af en ny dobbeltsporet højhastighedsjernbane mellem Odense og Middelfart.
Projektet, der strækker sig over 35 kilometer, forventes at reducere rejsetiden med omkring seks minutter og muliggør hastigheder op til 250 km/t for persontog.
- Vi er stolte over at skulle bidrage til et markant infrastrukturprojekt på en central togstrækning i Danmark, som rigtig mange danskere benytter sig af hver eneste dag. Sammen med projektets øvrige parter baner vi dermed vejen for fremtidens kollektive trafik, der gerne skal holde mange år ud i fremtiden, og det stiller derfor også nogle særlige krav til byggematerialerne, siger Casper Mathiasen, der er adm. direktør i Unicon, i en pressemeddelelse.
Kræver godt samarbejde
Vejdirektoratet står både for det overordnede anlægsprojekt og for jernbaneprojektet, som de udfører sammen med Banedanmark. Anlægsarbejdet er opdelt i fem hovedentrepriser, som er blevet vundet af M.J. Eriksson, Aarsleff og Gustav Christensen.
M.J. Eriksson tager sig af en del af arbejdet selv og har samtidig Jorton som underentreprenør. Gustav Christensen arbejder med Arkil som underentreprenør, mens Aarsleff selv udfører sin del af projektet.
Projektets størrelse sætter så store krav til betonen og selve udstøbningen, at samarbejdet mellem entreprenør og leverandør betyder alt, lyder det fra Niki Byriel, der er projektleder hos Aarsleff, som skal bygge 10 af de 34 broer.
- Det indebærer både en tæt dialog og ikke mindst ejerskab på projektet fra både entreprenør og leverandør. Hvis ikke vi er fælles om det, kommer disse støbninger ikke i mål. Det har Unicon vist, at de er klar til, og vi ser frem til et godt samarbejdet, siger han i pressemeddelelsen.
Skal kunne leve op til miljøkrav
Til projektet skal der bruges Unicons UNI-Solid beton, der produceres ud fra en recept specielt målrettet anlægskonstruktioner i såkaldte aggressive miljøer, hvor eksponeringen stiller særlige krav til betonens styrke og holdbarhed.
Der har nemlig været et kvalificeringskrav i udbuddene. Her skulle man som betonleverandør kunne fremvise godkendte produkt-EPD’er, skriver Unicon i pressemeddelelsen.
Betonleverancerne vil ske fra Unicons betonværk i Odense og Fredericia, og leverancerne af de 56.000 kubikmeter beton svarende til omtrent 6000 vognlæs finder sted fra nu og frem til januar 2026.
Løber op i 4,9 mia. kr.
Jernbanen erstatter den eksisterende jernbane på strækningen og er cirka fire kilometer kortere.
Den nye jernbane forventes at kunne tages i brug ultimo 2028. Projektets samlede omfang beløber sig til 4,9 mia. kr.
Unicon producerer årligt mere end én million kubikmeter beton og har 33 fabrikker og mere end 400 medarbejdere fordelt i hele landet. Virksomheden er en del af Aalborg Portland, som er ejet af italienske Cementir Group.