Byggebranchen glemmer de langsigtede strategier
En ny undersøgelse viser, at ledere i byggebranchen bruger 66 % af deres tid på daglig drift og kun 15 % på udvikling af virksomheden.
Og konklusionen er klar: Branchen arbejder alt for lidt med forretningsudvikling, fordi fokus i overvejende grad er på projekterne og den daglige drift.
Undersøgelsen viser også, at lederne i virksomhederne kun i begrænset omfang anvender værktøjer til at få struktur og kontinuitet i virksomhedens forretningsudvikling. Årsagen er dels manglende viden om værktøjerne og deres anvendelse, dels manglende interesse i at arbejde med forretningsudvikling. Interessen ligger i stedet i at gennemføre projekter:
- De mindre og mellemstore byggevirksomheder udgør et betydeligt vækstpotentiale for dansk økonomi. Undersøgelse viser desværre, at potentialet for forretningsudvikling ikke håndteres og udnyttes af virksomhederne. Den manglende forretningsudvikling kan ikke blot tilskrives krisen, men skal mere ses som et strategisk fravalg. Det vil ikke være alle virksomheder, der vil kunne vækste, men andelen kan øges, siger direktør Michael H. Nielsen fra Dansk Byggeri i en kommentar til undersøgelsen.
Fakta om undersøgelsen
• Analysen ”Hvordan arbejder virksomheder i byggebranchen med forretningsudvikling” er udført i efteråret 2009 af Quo Vadis forretningsudvikling i samarbejde med DTU Management og HIH / Århus Universitet.
• Den bygger på interview af virksomhedsledere/ejere i 19 mindre og mellemstore virksomheder i byggebranchen, udførende og rådgivere.
• Undersøgelsen offentliggøres torsdag den 4. marts 2010, kl. 14.00 på DTU, Bygning 101A, Anker Engelunds Vej 1, 2800 Kgs. Lyngby, Mødelokale.
• Her vil indehaver af Quo Vadis Jesper Salling Nielsen præsentere undersøgelsen og efterfølgende vil der være indlæg af professor ved HIH/Århus Universitet Christian Koch, PhD ved DTU Management Christian Thuesen og direktør i Dansk Byggeri Michael H. Nielsen.