23948sdkhjf

Dansk firma viser vejen for fremtidens broer

Fiberline Composites har leveret et vedligeholdelsesfrit dæk til en 100 meter lang bro over Hamburgerstraße i udkanten af Hamburg.
Det var den lange levetid og modstandsdygtigheden over for strøsalt, der fik Reinbek Kommune til at tænke i nye materialer, da de skulle fremstille en 100 meter lang og 3,5 meter bred bro over Hamburgerstraße.

Broen – kaldet ”Holländerbrücke” – er den første i Tyskland, der benytter en innovativ kombination af stål med et nyt FDB 300-dæk leveret af danske Fiberline Composites.

Med tanke på at en række nedslidte broer i Europa stor foran udskiftning, forventer Reinbeks projektleder, Sven Rosenbaum, at glasfiberarmeret plast vil spille en vigtig rolle i brobygning fremover:

- Det er de lave totalomkostninger, som har været vores hovedargument for at efterspørge alternativer til traditionelle materialer. Ved traditionelle konstruktioner er vi ofte nødt til at foretage omfattende og kostbare vedligeholdelser allerede efter 15 til 20 år. Vi forventer, at den nye bro i glasfiberarmeret plast vil stå i 80 år uden behov for større reparationer, vurderer han.

Samlet i fabrikshal
Broens arkitektoniske design, beregning og planlægning blev udført af arkitekt- og ingeniørfirmaet Werner Sobek:

- Vi ville lave en økonomisk konstruktion ved at bruge korrosionsfrie materialer, minimere antallet af komponenter og opbygge broen i moduler, der er nemme at montere og om nødvendigt udskifte. Desuden giver kombinationen af glasfiberarmeret plast og stål os mulighed for at skabe en slank konstruktion med dynamiske flader og differentierede farver – broen bliver dermed behagelig at se på, benytte og berøre, siger Dr. Ing. Heiko Trumpf fra Werner Sobek.

Broen blev samlet i en fabrikshal i tre moduler, der herefter pr. lastbil blev transporteret til Reinbek, hvor de blev løftet på plads på forberedte fundamenter ved hjælp af en kran. Det hele muliggøres af dækkenes lave vægt.

- Det giver en høj kvalitet, at broen præfabrikeres under kontrollerede forhold før installation, og samtidig betyder den korte installationstid på stedet, at trafikken kun afbrydes i en kortere periode, noget der i nogle projekter kan have afgørende betydning, siger Heiko Trumpf.

Broen er en gang- og cykelbro, der dog også er velegnet til lettere trafik op til 40 tons. Det betyder, at fx snerydningsredskaber kan anvendes.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11